Prisvärd filmkamera för huvudmontering?

Sån kamera har nog ett speciellt namn som ja inte snappat, men ja tycker det skulle va kul att dokumentera min skärgårdsvardag å ha händerna fria, finns det tester på olika? dina erfarenheter vore åxå trevligt att ta del av,
hälsningar Kajsa-Warg

Actionkamera brukar de kallas, men i princip kan man väl använda vilken kamera som helst eftersom fäste och kamera är olika produkter.

Actionkameror brukar dock ha ett par egenskaper som är relevanta: De är kompakta, vattentåliga och har relativt lång batteritid.

Men fästen finns som sagt var att köpa löst så har man en liten videokamera eller en digitalkamera som kan filma så kan man ju börja med det.

Jag har liknande funderingar, har kollat gopro och de verkar ju bra (och beroende på upplösning eller framefrekvens kan man ju gå ner i pris något), men finns det alternativ som är prisvärda? Någon med erfarenhet av dessa kameror som kan dela med sig?

tips är ju att youtuba ämnet. det finns många jämförelser mellan olika kameror där ni kan se skillnader i det verkliga resutatet

tack för svar å synpunkter! ja har en digtalfilmare canon fs100, men den ä för tung att ha på skallen, då får man ha spännrem under hakan:)

de roliga ä att filma vardagen när man sågar ved, ror, paddlar å seglar i regn å rusk,
ja sneglar på gopro hero3+silver edition, men "smakar de så kostar de"! 2.590 på media markt,
kan väl inte få så mycke för canonen, den har ju nåra år på nacken,

GoPro finns i flera versioner, med olika prestanda och prislappar. Dyrast och med störst möjligheter är den nyaste modellen 4 Black Edition för 4.500 kr. Billigast är den nya Hero för c:a 1.200 kr. Bara att kolla här på vilka specifikationer de har: http://shop.gopro.com/hero4

Sen finns kopior med ungefär samma utförande, en variant av märket Denver har sålts på ICA Maxi för c:a 500 kr, och den tar bra bilder i dagsljus. Ljudkvaliteten är dock betydligt sämre än GoPro.

Sen finns ju Garmin Virb, Ricoh, Contour, Sony och en hel radda andra fabrikat med olika för- och nackdelar.

GoPro har dock de mest mångsidiga utbudet av olika tillbehör för montering av kameran på allsköns olika sätt.

Halaj!

Men har du inte en mobiltelefon du kan filma med? Fast hur fäster man den på huvet?
Äschh, man får ha lite fantasi, och hitta på nåt.

Själv gillar jag att hitta egna lösningar som passar mig, hellre än att bara köpa något som funkar.
Första bilden visar en konsol jag gjorde till min MC, att fästa mobiltelefonen på. I änden sitter en neodymmagnet, köpt på claes ohlsson.

Bilagor

• 10604116_1509332529302153_4258435975341764889_o.jpg
    10604116_1509332529302153_4258435975341764889_o.jpg
    27.6 KB · Visningar: 565
Andra bilden visar metallbrickan jag limmade fast på baksidan mobiltelefonen, som magneten fäster på.
Det funkar galant!

Jag vet att mitt inlägg inte löser ditt problem. Jag vill bara visa på att med lite påhittighet fixar man det! Min lösning är inte din lösning, men kanske kan det ge dig inspiration, och bidra till att du hittar en lösning som passar dig!

//T

Bilagor

• 10561809_1511839669051439_4598810764894874165_n.jpg
    10561809_1511839669051439_4598810764894874165_n.jpg
    35.6 KB · Visningar: 556
Senast ändrad:

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg