Prisskillnad gps

Är det någon klok människa som kan tala om för mig hur det kan skilja 1 600 kr mellan aspidshop och min lokala sporthandlare för en Vista C?

Är det samma grejor i paketet?

Betalar ju gärna lite extra för att handla i den lokala butiken men 1 600 spänn?

Generalagenten!

Hej,

Skulle tro att prisskillnaden stavas Sportmanship! Köper du den i Sverige till det dyrare priset får Du svensk bruksanvisning o tre års garanti.

/Leffe

Köpte min garmin i USA. Sparade över 50%.Men då får man stå ut med engelsk manual (men svensk meny i GPSn finns).

Vad tycker du är en rimlig skillnad mellan en ren nätbutik som har som ambition att vara billigast i europa och din lokala sporthandlare då? När du bestämt det så ge dem ett bud. Även om vi är ovana vid det så finns det ibland möjlighet att pruta.

Några saker som förklarar prisskillnaden:
* Representativa butikslokaler är mycket dyrare än en lagerlokal och en webbserver.
* Svensk moms är högre än den portugisiska.
* Personalkostnaderna är sannolikt klart högre här än i Portugal.
* Aspid säljer definitivt större volymer av GPS:er än din sporthandlare och har därmed troligen bättre inköpspriser och nöjer sig förmodligen med klart mindre marginal.
* Aspid är sannolikt så stora att de kan spela ut distributörer som sitter med för stora lager mot varandra och därmed pressa priserna medan din sporthandlare i realiteten är tvungen att köpa av den svenska importören.
* Den svenska importören översätter, trycker och skickar med en handbok på svenska.
* Den svenska importören skickar med någon form av interaktiv utbildning på svenska, GPS Learning (tror det gäller Vista C också).
* Den svenska importören lämnar tre års garanti medan Aspid uppger två år.
* Vid köp i Sverige omfattas du av svensk konsumentlagstiftning som gissningsvis är mer omfattande och därmed dyrare för företaget än motsvarande i Portugal.

Om du jämför med billigare handlare i Sverige så blir nog skillnaden snarare runt tusenlappen.

Sedan tycker jag inte att man skall uppröras av stora prisskillnader. De lägre priserna visar att konkurrens gynnar kunderna. De höga priserna visar att det antingen finns tillräckligt många andra som inte kollar upp priserna innan de köper eller att din handlare har nollkoll men hur som helst är det ju inget som drabbar dig.

Angående köp i USA

När man köper kart-GPS:er i USA bör man vara medveten om att det är en annan produkt än de man normalt köper i Europa då de har en annan grundkarta (base map).

En grundkarta är ingen ersättning för detaljerade kartor men om man använder GPS:en för vägnavigering och framförallt när man använder autorutt (GPS:en kan själv förslå vägval) så är "rätt" grundkarta ett väldigt bra komplement till de detaljerade kartor man laddar in.

Man kan spara kartminne genom att bara ladda in detaljerade kartsegment över områden där man verkligen behöver det och på sträckorna dessemellan, där man ändå bara kör på större vägar så räcker grundkartan bra. Med sådan användning kan man använda autorutt över ett betydligt större område än som annars är möjligt p.g.a. begränsningar i kartminnet.

I områden där det inte finns detaljerade kartor som t.ex. i forna östeuropa så har man med en europeisk grundkarta i alla fall just en översiktlig grundkarta istället för en blank skärm.

Om man zoomar ut ordentligt för att få överblick så får man med rätt grundkarta för den kontinent där man befinner sig just en överblickskarta med större vägar och samhällen medan man med fel grundkarta återigen får en i stort sett blank skärm.

För den händelse man någon gång vill sälja sin enhet begagnad så är andrahandsvärdet sämre på en amerikansk enhet här.

Om man bara planerar att använda GPS:en på sjön, i terräng eller inom ett begränsat geografiskt område där man har detaljerade kartor laddade så använder man normalt inte grundkartan.

Ingen har så vitt jag vet lyckats att byta grundkarta i en Garmin även om man kan vara ganska övertygad om att många talangfulla entusiaster försökt.

En annan fördel med att köpa inom EU är att man ofta kan få betydligt bättre priser än i Sverige utan att vara det minsta olaglig. Att jämföra smuggelpriser med vad man får betala hos en seriös handlare i Sverige är ju inte riktigt rättvist.

Re: Angående köp i USA

PR; sa:
En annan fördel med att köpa inom EU är att man ofta kan få betydligt bättre priser än i Sverige utan att vara det minsta olaglig. Att jämföra smuggelpriser med vad man får betala hos en seriös handlare i Sverige är ju inte riktigt rättvist.

Rättvist och rättvist... Jo du har rätt. Livet är orättvist!

Re: Re: Angående köp i USA

Peifen; sa:
Om du stjäl GPS:en så blir den ännu billigare men jag tycker inte det heller är en rimlig jämförelse, men alla är vi ju olika.

Re: Re: Re: Angående köp i USA

PR; sa:
Peifen; sa:
Om du stjäl GPS:en så blir den ännu billigare men jag tycker inte det heller är en rimlig jämförelse, men alla är vi ju olika.

Jo det är sant, men där någonstans kommer väl moraliska aspekter in för vanliga dödliga. Jag har dessutom inte påstått att min GPS är insmugglad.

Svaret är MONOPOL. Ursäkta att jag var högljudd. :)

Det finns säkert någon ekonom här som kan tala om varför monopolister delar upp kunderna i olika marknader och pressar ut så mycket pengar som går ur varje marknad. I Sverige anses vi väl helt enkelt vara rika och blåsta. Det är väl vad Garmin anser i varje fall. Eller åtminstone generalagenten... När det gäller mycket annan elektronik så är det inte ens i närheten av en lika stor prisskillnad, så det så.

japp; sa:
Svaret är MONOPOL. Ursäkta att jag var högljudd. :)

Det finns säkert någon ekonom här som kan tala om varför monopolister delar upp kunderna i olika marknader och pressar ut så mycket pengar som går ur varje marknad. I Sverige anses vi väl helt enkelt vara rika och blåsta. Det är väl vad Garmin anser i varje fall. Eller åtminstone generalagenten... När det gäller mycket annan elektronik så är det inte ens i närheten av en lika stor prisskillnad, så det så.

Annan elektronik säljs inte i max 20 000 (15 000 handburna år 2003). Annan elektronik säljs i 100 000-tal. Ganska enkel ekvaktion. Ju mer man säljer desto mindre behöver man tjäna på varje enskild enhet. Förstår man inte det skall man gå om grundskolan.

Jimmy_L; sa:

Annan elektronik säljs inte i max 20 000 (15 000 handburna år 2003). Annan elektronik säljs i 100 000-tal. Ganska enkel ekvaktion. Ju mer man säljer desto mindre behöver man tjäna på varje enskild enhet. Förstår man inte det skall man gå om grundskolan.

Aj vad du låter arg.:)

Det är väl någon anställd hos Garmin eller någon återförsäljare. Det är många krämare här som talar varmt för sina produkter. Inget ont i det - men visar man dålig stil så har man ju liksom förfelat sitt syfte med att visa upp sig.

Det visar ju bara hur de tänker. GPS är en exklusiv vara som vi inte tänker sälja mer än 15000 av. Därför ska vi hålla priset högt. - Ännu ett monopolistiskt drag.

Oavsett - så är det ändå monopol. Omsättningens storlek påverkar inte den frågan i annan riktning än att en liten omsättning kan tyda på monopol eftersom priset hålls konstgjort högt. Jag tror någon försökte dribbla bort min poäng, men gjorde självmål.

Så är det någon annan som tänker få ett utbrott, bara för att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde under min grundskoleperiod? :)

[Ändrat av japp 2005-09-01 kl 22:30]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 161
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg