Priser i Nationalparkerna?

Hejsan!

Satt och tittade på priserna i Padjelantas Nationalpark och måste säga att jag blev lite förvånad. Om jag har förstått det hela rätt tar de alltså även ut en serviceavgift för tältare på 60/dygn? Vad går denna avgift till?

Sen undrar jag även om avgiften för logi i stugorna. Stämmer det att det kostar 220/natt per person att sova i stugorna? Det tycker jag faktiskt var dyrt, kan inte säga annat...

Hur fungerar det i andra nationalparker? Kostar det till exempel att vistas i Sareks eller Stora sjöfallets nationalparker?

Mvh Magnus

Om jag inte har helt fel så är avgiften för tältare om du sover i eget tält men utnyttjar stugornas faciliteter såsom toalett, frukostbord med mera.

Om du håller dig på avstånd från stugorna när du sover och inte utnyttjar deras service så kostar det inget. Det kostar ingenting extra att gå in och köpa våffla eller annan mat, dvs ingenting extra utöver matkostnaden.

Som emanuel säger är det.

Du får rabatt om du är medlem. Dyrt? Njaa.

Stugvärden skall ha sin lilla betalning och vad tror du att det kostar att transportera saker ut i ingenstans.

STF är typ ideelt by the way.

220 kronor låter billigt men det är nog för att det är det det kostar i de stugor som samerna driver. I STFs stugor är det dyrare, det är inte allt det är ideella alternativet är billigast. Håller med om att det kan tyckas dyrt men det kostar som sagt att sköta en stuga mitt ute på fjället. Undrar just vad kostnaden är per vedklabbe man eldar upp när man bor i fjällstuga?

-Palle

magus; sa:
Satt och tittade på priserna i Padjelantas Nationalpark och måste säga att jag blev lite förvånad. Om jag har förstått det hela rätt tar de alltså även ut en serviceavgift för tältare på 60/dygn?
Kostnaden har inget med nationalparken att göra. I Sarek finns inga (öppna) stugor och där är givetvis gratis att tälta.

HåkanF

Jo, jag inser givetvis att det kostar att driva stugorna ute i parkerna. Men jag tänker att Nationalparkerna är en del av allmännyttan, vilket torde innebära att de som driver service ute i parkerna borde kunna få statliga bidrag. Det är så jag alltid trott att det fungerat!?

Men varken STF eller samerna får alltså inga statliga medel för att driva servicen vid stugorna?

magus; sa:
Jo, jag inser givetvis att det kostar att driva stugorna ute i parkerna. Men jag tänker att Nationalparkerna är en del av allmännyttan, vilket torde innebära att de som driver service ute i parkerna borde kunna få statliga bidrag. Det är så jag alltid trott att det fungerat!?

Men varken STF eller samerna får alltså inga statliga medel för att driva servicen vid stugorna?

Jo alla samerna är ju statsanställda, de är ju bara utplacerade där för att turisterna skall få något intressant att titta på.

avslutad210712

Gäst
magus; sa:

De får alldeles säkert någon form av statliga medel för att driva stugorna men inte full kostnadstäckning gissar jag. Alternativet vore såklart att staten själv drev stugorna men tror knappast att det skulle bli gratis att sova där bara därför och det skulle bli mycket dyrare för staten att driva stugorna med tanke på arbetstidslagar, löner och liknande.

magus; sa:

STF får troligvis bidrag från Länsstyrelsen på något sätt. Har inte förstått exakt hur det fungerar men Länsstyrelsen har egna rum i vissa stugor.
Har för mig att Länsstyrelsen faktiskt äger (eller har ägt) vissa stugplatser, så är det kanske på Padjelantaleden. I sådana fall så hyr samerna stugorna av Länsstyrelsen eller liknande lösning, på deras hemsida står det iofs att de inte får några bidrag till driften men det betyder ju inte att de äger stugorna. Antalet gästnätter finns ju redovisat för alla STFs fjällstugor i årsredovisningen och på många stugplatser är det under 600 nätter på ett år så det blir inte mycket mer än 150000 kronor in.

-Palle

PS Klager fick mig att skratta högt, LOL som kidsen skriver DS

Priserne i nationalparkerne er ikke anderledes end priserne på vandrerhjemmene andre steder i Sverige.
Om man synes det er for dyrt, kan man frit sove i telt overalt i parkerne. Hvad er problemet?

Den oplevelse man får t.ex. i Padjelanta er total unik.
Og så kan man väre heldig at kunne köbe glödkakar undervejs. Er problemet i virkeligheden, at det er for billigt ?

Gunnar

Länstyrelsen äger stugorna i Padjelanta, dom som BLT driver.

I dom flesta fall äger inte STF marken stugorna står på, huruvida dom betalar något arrende vet jag inte eller om det är en del av stödet från staten.
Endast staten äger marken i fjällen, däremot i t.ex Aktse där en privatperson äger marken har STF friköpt tomt.

Jag gillar att sova i STF-stugor, ganska charmigt, träffar olika människor. Tycker inte priset är nåt att gnälla på, även om jag inte haft något emot om det varit billigare.

/Ulf

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg