Pris hinder för utveckling

En bra grogrund för nya innovationer inom GIS/positionering/mobilt Internet vore en allmän tillgång till kartdata, till en rimlig kostnad. Tänk på alla kul applikationer entusiastiska (de brukar de vara!) GPS-användare skulle kunna klura ut om de bara hade kartdata! Idag en omöjlighet för en privatperson/mindre företag, pga den horribla prisfilosofin. Nu när regeringens planer på bredband åt folket tonats ner tycker jag det är dags att tala om kartdata åt folket!
 
Ständigt samma problem...

Håller helt klart med! Jag är novis på området och vet ej om det finns något standard format för kartinfo. Det kanske är någon som har licens på formatet?? Om så inte är fallet borde man starta en öppen kart databas där man kunde börja lägga in information i liten skala. Om sedan detta växer (finns ju orienterings klubbar, gps freaks mm som tycker det är kul att kartera) skulle det på sikt kunna bli ett alternativ till LM...
Tar och dammar av den slitna klychan "Information want's to be free"!
 
kartor till folket !

Jag håller med den horribla prisfilosofin för digitalartor.
Det är dags att göra något så att även privat personer har råd med digtala kartor. Med tanke på hur roligt det är med dem, borde det kanske löna sig för lantmäteriet att sälja många billigare kartor än få dyra !

Jag har själv köpt Schweiziska 1:50000 digitala kartor
(Swissmap50) som är billigare (men också mindre) än de svenska blåa kartor. Det kostade en tusenlapp för västra Schweiz som omfattar Alperna Chamonix till nästan Zermatt.
Dett var en fröjd att arbeta med GPS (jag har en E-Trex Summit) och digitala kartor, det gav en riktig kick. Det var riktigt kul att förena nytta med lek.

Nu känner jag mig lite mer säker på vad jag ska göra med min GPS om det skulle bli dimma.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg