Pris gas vs T-sprit

Hej
Då jag skall vandra en hel del (ca 700km) i sommar har jag upptäckt att bränslekostnaden drar iväg (ca 300kr för T-sprit) så nu undar jag vilket som är billigast i pris/vecka dvs är det billigare att elda med gas än med T-sprit på sommaren i södra Sverige?
mvh Oscar
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
T-sprit !

Ska du vandra i södra Sverige så sätter jag en peng på T-sprit det kan du få tag i nästan alla bensin mackar och är relativt billigt. De flesta flytande bränslen kostar ungefär lika mycket ( T-röd, fotogen och bensin ) om du ej accepterar bränslen med lägre kvalite som tex vanlig bensin ( vilket ej rekomenderas pga hälsoriskerna ). Dock har du en lägre bränsle åtgång med bensin/fotogen kök än med T-sprits kök men ett högre inköpspris och ett krångligare handhavande. Själv tycker jag att de trettio kronerna som bränsle kostnaden uppgår till per sommar vecka om man kör med T-sprit är så liten i förhållnande till alla andra utgifter att det är andra saker som styr vilket bränsle man använder tex användar vänlighet och säkerhet.


T-sprit fungerar utmärkt ( i vart fall under sommaren )och man kan utan att riskera livet laga mat i absiden.
Gas är väldigt smidigt och enkelt men driften blir lite dyrare och inhandlandet krånligare.


Mvh Åke Jägervall
 

Liknande trådar