Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk

Hej,

Åker upp till Kvikkjokk på lördag för att undr 7 dagar gå följande tur: Kvikkjokk-Prinskullen-Präststigen-Läptåvagge-Njoatsosvagge-Pårte-Kvikkjokk. Se bifogad karta. Inritade tältplatser är inte nödvändigtvis uppdelning av etapper utan bara anteckning för att minnas.

Efter att ha läst ett antal trådar och även delar av Hans Fowelins Präststigen så kvarstår dock några frågetecken:
  • Har gjort en del svåra vad i mina dar -- men hur svåra är Njoatsosjåhkå och Luohttojåhkå normalt att vada i slutat av augusti ungefär där jag ritat in tänkt linje?
  • Finns det några övriga vad som skulle kunna bereda extra svårigheter?
  • Röd linje västerifrån upp på Bårddetjåhkkå -- har jag förstått den rätt som en vandringsbar väg?
  • Från Ruonas till Låptåvagge -- vilken väg är enklast: den inritade som får vi Buojdes eller den turkosa som genar?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • Screenshot 2024-08-20 at 16.36.19.png
    Screenshot 2024-08-20 at 16.36.19.png
    20 MB · Visningar: 100
Jag har bara vadat Njoatsosjåhkå vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre vilket var enkelt. Vad gäller din inritade genväg gick vi i motsatt riktning och valde att runda Rounas motsols som på bilden (finns förresten fina tältplatser ungefär vid pilen på runt 800-850möh)
1724166696110.png
 
Jag gick den rutten ifjol, beskrivet på https://www.utsidan.se/blogs/david/partetur-via-vallevagge-och-njoatsosvagge.htm .
Din röda linje och Pårtetoppen enligt din lila linje. I början av augusti. Vi var sugna på den röda vägen upp på Pårte men avstod pga moln och dimma.
Jag beskriver i bloggen hur vi vadade njoatsos- och luottojåkkarna ganska detaljerat. Gick bra men Njoatsosjåkkå kan variera mycket. Vi måste ha haft ganska lågt vatten.

Din rosa väg från Ruonas till Låptåvagge var inte svår men vi såg till att korsa videt högt upp ut ur Tjuoldavagge, ungefär som du har ritat.

/ David
 
Jag har bara vadat Njoatsosjåhkå vid utloppet av Lulep Njoatsosjavvre vilket var enkelt. Vad gäller din inritade genväg gick vi i motsatt riktning och valde att runda Rounas motsols som på bilden (finns förresten fina tältplatser ungefär vid pilen på runt 800-850möh)
Visa bilaga 45074
Tack för info och tips!

Vad var det som gjorde att ni tog just det på kartan inritade vägvalet? Att det var enklare eller att ni ville utforska just denna del?

Var det mycket vide och dylikt nere i dalen på den utritade vägen?
 
Jag gick den rutten ifjol, beskrivet på https://www.utsidan.se/blogs/david/partetur-via-vallevagge-och-njoatsosvagge.htm .
Din röda linje och Pårtetoppen enligt din lila linje. I början av augusti. Vi var sugna på den röda vägen upp på Pårte men avstod pga moln och dimma.
Jag beskriver i bloggen hur vi vadade njoatsos- och luottojåkkarna ganska detaljerat. Gick bra men Njoatsosjåkkå kan variera mycket. Vi måste ha haft ganska lågt vatten.

Din rosa väg från Ruonas till Låptåvagge var inte svår men vi såg till att korsa videt högt upp ut ur Tjuoldavagge, ungefär som du har ritat.

/ David
Tack för dina beskrivningar!

Dock hänger jag inte riktigt med här:
2012 vadade jag och min kompis den längst nere vid utloppet. Det var då strömt och lårdjupt, ingen sikt i glaciärvattnet och känns inte alls vettigt i efterhand. Det ville jag inte utsätta oss för. Förutsättningarna nu var likadana.

Istället dubbelvadade vi Njoatsosjåhkå, först några meter innan Luohttojåhkås utlopp och sedan tillbaka några meter nedströms samma utlopp. Båda vaden var på sin höjd knädjupa och enkla. Jag vet inte om vattenflödet bör betraktas som ovanligt lågt, men nu var det inga problem att ta sig över. Hade vi vetat det innan kunde vi förstås ha gått ner hit direkt. Detta blir vårt bidrag till möjliga vad över Njoatsosjåhkå. Säkerligen har andra gjort likadant innan oss, men jag har inte läst om det någonstans.

Det är biten om dubbelvadet jag inte riktigt förstår. Ska det förstås som att det finns lårdjupa och svåra vad i den inritade röda cirkeln?
oklart-vad.png
 
Tack för dina beskrivningar!

Dock hänger jag inte riktigt med här:




Det är biten om dubbelvadet jag inte riktigt förstår. Ska det förstås som att det finns lårdjupa och svåra vad i den inritade röda cirkeln?
Skärmklipp.PNG

Ny bild. Det svarta krysset är där vi inte vadade pga lårdjupt och strömt. Det är Luottojåhkå där den mynnar ut i Njoatsojåhkå.
Blå streckad väg är hur vi istället "dubbelvadade" Njoatsojåhkå, över och sen tillbaka en kort bit nedströms. Röd väg är hur vi kom och for. De andra, parallella strömfårorna vet jag inget om. Jag la inte ens märke till dem.
Det var enkla knädjupa vad, men det bör understrykas att vattenståndet nog var lågt. Andra har upplevt Njoatsosjåhkå som svårvadad. Jag läste in mig på utsidan om tips på vad över Njoatsosjåhkå innan. Vårt dubbelvad var inte beskrivet utan något vi kom på när vi var där.
 
Om Luohttojåhkå är svårvadad på detta ställe -- vet något hur högt upp mot Luohttlahko/Svenonius glaciär man måste ta sig?

Har tidigare vadat Luohttojåhkå precis nedanför glaciären och just där kan jag inte minnas att det beredde mig några större problem. Tror detta var augusti 2021.
 
Ett tips är att gå ända upp till lulep njoatsosjavtasj istället för att korsa Njoatsojåhkå längre ned. Det är en underbar plats och där är vadet trivialt.
 

Liknande trådar