Primus vs Optimus pump

En, av vad det verkar, rådande åsikt bland folket här på utsidan är att primus pump skulle vara bättre och mer pålitlig än optimus dito. Jg menar här primus ergopump kontra optimus polaris pump, alltså båda med lindahl-gänga.
Jag har själv bara haft erfarenheter av optimus version men är nyfiken på vad ni tycker som hanterat båda. Bra och dåligt. Tycker själv att optimus känns rejäl med väldigt lite plastdetaljer om än lite tung
 
Jag har funnit en kombination av de två vara bäst, åtminstone för mig:

Optimus pump - men försedd med Primus pumpstång. Då eliminerar man Primus
överdrivna användande av plastic fantastic i pumphuvudet samt deras linjärt rakt fram
placerade backventil (också den med inslag av plastic fantastic materialval). Istället får
man ett Optimus pumphuvud i metall och deras backventil, placerad åt sidan och upp
ur bränslevätskan i ON-läge. (Vilket är bra om det blir fel på backventilens förmåga att
täta - det läcker nog bara ut luft tills det är slut på lufttryck...) Men, med Primusstången
får man den avsevärt större (till diametetern) och bekvämare/handvänligare Primus
pump-knoppen. Det är bara att välja och mixa delar så blir den så här:
2024-08-02 19;12 _IMG5401_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

PS
Tänk på att allt köp av kommersiellt tillgängliga utrustningsdetaljer EGENTLIGEN bara är
ett inledande steg i en kedja av egna anpassningsövningar/hobbyprojekt för att komma
fram till den ultimata utformningen... ;)
 
Senast ändrad:
En, av vad det verkar, rådande åsikt bland folket här på utsidan är att primus pump skulle vara bättre och mer pålitlig än optimus dito. Jg menar här primus ergopump kontra optimus polaris pump, alltså båda med lindahl-gänga.
Jag har själv bara haft erfarenheter av optimus version men är nyfiken på vad ni tycker som hanterat båda. Bra och dåligt. Tycker själv att optimus känns rejäl med väldigt lite plastdetaljer om än lite tung
Mitt subjektiva intryck är att Primus pumpstång och kopp är lite effektivare än Optimus motsvarande. Gillar också att Primuspumpen är lite vinklad eftersom man då lättare undviker snökontakt vid pumpning. Optimus har också den där infektionsgröna färgen som de envisas med att klicka på delar av sina produkter.

Med det sagt så är det marginella skillnader och inget som är så avgörande att det spelar någon roll egentligen. Båda pumparna gör jobbet.

//J
 
Jag har båda. Optimus känns möjligen lite klumpigare men den känns även mer gedigen. Primus pump ligger inte långt efter och är lite smidigare. Båda använder läder längst ut på pistongen för tätning men optimus har en liten bricka bakom som gör att jag aldrig fått den att kalva över/vända på sig som primus variant gjort några gånger. Precis som att lädret är för mjukt.
 
Märkte att primus pistong med pumpläder passar i Optimus och vice versa, även samma gänga på den man skruvar fast pistongen med precis som Odd skrev, varför tvekade jag 😳…
 
Mitt subjektiva intryck är att Primus pumpstång och kopp är lite effektivare än Optimus motsvarande. Gillar också att Primuspumpen är lite vinklad eftersom man då lättare undviker snökontakt vid pumpning. Optimus har också den där infektionsgröna färgen som de envisas med att klicka på delar av sina produkter.

Med det sagt så är det marginella skillnader och inget som är så avgörande att det spelar någon roll egentligen. Båda pumparna gör jobbet.

//J
Det låter som att du pumpt med flaskan liggande på marken. Varför inte ställa flaskan upp under pumpning så slipper du all snökontakt? Bara en fundering
 
Det låter som att du pumpt med flaskan liggande på marken. Varför inte ställa flaskan upp under pumpning så slipper du all snökontakt? Bara en fundering
Att smälta stora mängder snö tar ett tag och jag behöver pumpa lite då och då för att inte förlora effekt.

Med Kap Arktic brukar jag göra ett hål och trycka ner flaskan lite i snön, men sen kan den ju stå där och behöver inte flyttas. Med alla andra varianter på pumparna så ska köket släckas med flaskan liggande så då får den ligga hela tiden så att jag inte rycker i brännaren med slangen när byttor står ovanpå.

//J
 
Jag tycker att primus egro pump är en bra balans mellan plastmaterial och metall (vikt kontra hållbarhet) för den som räknar gram och jag tycker ergo pumpen är en bättre designat pump rent estetiskt och formmässigt än optimus polaris och nova pumpar.

Jag är dock själv ingen gramjägare och personligen föredrar jag optimus lösning med en pump i helt i metall men jag är svårt allergisk mot Optimus "infektions gröna" färg de använder och skrapar bort den från metall detaljer(främst mina optimus gaskök där den har varit på bränsle vredet). Nu äger jag dock optimus polaris tactical där de så smakfullt har undvikit att använda den gröna färgen.

Primus äldre pumpar från de tidigaste tillverkade serierna av Varifuel, multifuel och omnifuel är helt i metall.
Primus Omnifuel militery edition som var försvarsmaktens tidigare flerbränsle kök hade just den lösningen att de använde en äldre pumpen helt i metall som användes till varifuel-köket
Varifuel köket kunde dock inte bränna gas så lösningen var att man kunde skruva av och på ett gas reglage på änden av bränsleslangen och använda det även med gasol flaskor. Jag tycker det är den bästa lösningen.

Det absolut sämsta lösningen är MSR plastpumpar jag haft flera beganade kök där pumpen har varit hel men har börjat läcka eller gå sönder p.g.a att plasten har blivit spröd med åldern och spruckit vid användning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Mathias PHS Primus ETA vs. Optimus Stella+? Kök och brännare 13
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
stefan77p Optimus, primus eller MSR? Kök och brännare 20
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6

Liknande trådar