Primus Shelter

Stötte nyligen på denna produkt:

http://www.primus.se/primus/Products/product_sheet.asp?ItemId=66728

Den har både nack o fördelar gentemot tält och tarp.
Det jag undrar är om det duger till en vecka fjällvandring i juli månad? Eller är jag kanske ute o seglar...
Främst så finner jag den öppna lösningen väldigt lockande, kondensproblemet borde vara helt eliminerat o naturupplevelsen kommer nog vara förhöjt. Väldigt stort plus!
Att den väger mindre än mitt nuvarande tält är en annan faktor.
Är oxå nyfiken vad gäller risken att vinden kan vända 180 under natten?
Sträcka Nikka-Abisko.

Tack för alla svar.

/Herbert

Den som vandrat på stränderna hå "Holmarna" och atlantkusten kan näppeligen ha undgått alla dessa strandtält. Jag tror vi har 4 olika.
Vindvridningar kan göra att både tarpare och tältare måste upp och vrida, ändra sitt läger. Vi har upplevt det ett par ggr då med fjälltält på flatan. Grannens blåste sönder då de försökte sova ut problemet.....
Varma sommarnätter har de varit helt tillfylles som sovplats för två trötta vandrare, cyklister eller kanotister. Ser man på vikten kan man hitta tvåpersonerstält i samma viktklass...Men för att få ett rum med samma vy måste man välja tarp istället.
Kommentarer vi fått av dem som aldrig sett skapelserna är "har ni ett halvt tält?" och det är ganska bra som beskrivning vad det är.
1/2 tungt, öppet och flyttbart men inte nödvändigt för envar är min sammanfattning.
//J

Jag har ett "Primus shelter" som jag har tänkt använda som ett
enklare övernattningsskydd vid fint väder, jag är väl hyfsat nöjd med det men jag hade gärna sett att de ändrade lite på det om dem bestämmer sig för att göra en uppföljare.
  • Myggnätet går ända ner, hade vart bättre om de nedre 40-50 centimetrarna va i tältväv för att förhindra regnstänk samt drag.
  • Ett liggunderlag i "standardstorlek?(183x53)" får knappt plats, man får vika upp det lite i ena hörnet, man bör nog inte vara längre än 1,75 om man hade tänkt att sova i detta shelter.
  • En eller två invändiga öglor för att kunna hänga upp grejer i hade vart trevligt.
02.jpg

01.jpg

Tack för ditt inlägg Moronträ !

Har oxå produkten i fråga men jag har inte skrivit nåt då den har inte blivit testad i fält än.
Dock så drog jag slutsatsen att den inte duger för längre utflykter omedelbart efter första gg jag slog upp den.
Håller helt och hållet med dig vad gäller synpunkter på konstruktionen, lite synd då den kunde ha varit en riktig 10e poängare.
En annan sak är otejpade sömmar, på min kan man se många små hål där symaskinen gått. Som sagt inte testat den än men gissar på att den klarar inte regn en längre period.

Trots alla brister tycker jag om den och funderar starkt på att ha den med mig på vandringen utöver tältet. Enligt spec. går den på 1.5 kg, uppskattar grovt att endast medföljande tältpinnarna väger runt 400g. Jag har gjort en liten adapter som gör det möjligt att använda bågen från tältet på vindskyddet, så tar jag dessutom bort original bågen så väger primusen runt 600g extra att ha med sig. Kan vara trevligt att ha den med, särskilt vid sämre väderförhållanden när man ska stanna till för att äta eller bara ta en paus.

Ja just det, lättare markspikar kunde dem gott skickat med, dem får stanna hemma,
jag lägger till det på listan.
Sjysst att dina tältbågar passar med lite meck, då funkar det ju fint att ta med som komplement.

Japp, med dessa ändringar hade det vart riktigt sjysst men jag är ändå hyfsat nöjd, klart prisvärt.
Man får väl mecka lite med det.

Knuffar upp den här tråden. Någon som fått ytterligare erfarenheter av funktion och kvalitet?
Har precis fått den ultimata friluftsprylen, barn, och tänkte den här kunde vara smidig på dagsturer och kanske även på plajan.

/M

Har köpt något motsvarande på XXL. Lite billigare, 400 kr. Ibland finns produkten på kampanj för 199 kr. Mycket prisvärt.

XXLs produkt har tältväv på nedre delen av "dörren". Där kunde nog myggnätet gått lite längre ner istället. För kondensens skull.

Funkar för vackertväders övernattning sommartid eller fikarastvindskydd. Eller som förrådstält, för mig som har ett pyttelitet enmanstält.

thomas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg