PRIMUS MicronLantern

Nyköpt!

Riktigt nöjd med den hitintills..! :)
Har kollat runt lite på forumet men hittar inte så mycket så det fick bli en splitter ny tråd :)

Så till frågorna..

1. Det står att man INTE bör använda den innomhus heller inte i tält med tanken på brandrisk och koldexoidutsläpp! Är detta överdrivet eller kan man dö av det i tältet även om man inte kör denhela natten?

2. Någon som har erfaranhet om glödnätet som sitter i? Har förstått att det är rätt känsligt.. Pallar lampan att ligga i sitt fodral raktner i väskan utan att glödnätet ser ut som ett spöke när mn packar upp den?

Brandrisk etc.

Att tillverkaren skriver att den inte ska användas inne i tält pga brandrisk och risk för kvävning är nästan ett måste från deras sida, annars skulle ju de kunna anses skyldiga för minsta lilla brand. Självklart måste man ha ordentlig uppsikt när man använder i tält, välter den så är risken rätt så stor att det börjar brinna.

Koldioxidförgiftningen är jag inte riktigt säker på men det kan säkert hända....om du har ett lufttätt tält! Bra ventilation har de flesta tält så det borde inte vara något problem...eller har jag fel?

Jag antar att du inte har den tänd när du sover.....för det skulle nog inte vara så lyckat.

Vad det gäller hållbarheten så tror jag den håller i sitt lilla fodral rakt ner i säcken. Så länge du inte sätter dig på den förstås.

Mvh, Pelle.

"ståltrådsglaset" kontra vind?

Hur upplever du att lyktan fungerar utomhus när det blåser. Funkar "ståltrådsglaset" bra som vindskydd för glödstrumpan eller påverkas förbränningen mycket?

Går i lyktköpartankar och lutar nog åt en traditionell lykta med glas. Ska användas främst vid kajakpaddling.

jag köpte en sådan för ett litet tag sedan och här är mina erfarenheter.

primus är mycket tillmötesgående och har svarat på de frågor som jag haft.

jag köpte en microlanterna med stålnätet (221383)

jag fick omgående problem med den genom att den efter ett par minuter helt enkelt dog ut och slocknade.
först trodde jag att det var ett problem med att värmen spred sig ner till själva gasbehållaren.

visade sig senare att det var ett fel på gasbehållaren som igentligen skulle varit återkallad till primus. tillverkningsfel.

piezo tändaren fungerade inte speciellt bra, visade sig senare att den gått sönder (metallen gått sönder inne i keramik skyddet)

pratade med primus ang värmen och hur länge man skall kunna köra den utan risk, då svarade de att det skall gå att använda kontinuerligt och att oringen skall tåla 90 grader vilket de inte når upp till även om metallen i röret känns varm.

efter att ha kört den i ca 1,5 timmar stängde jag av den och sedan fungerade piezo tändaren inte längre, kändes som den hade fått ett extra läge när man skulle tända. jag hoppas att jag fått ett måndags ex.

primus har nu tagit in den och jag väntar på ett svar från dem. de har hela tiden varit väldigt trevliga och tillmötesgående.

ang din fråga om strumpan så är strumpan känslig för beröring, dock endast sedan den använts första gången.
så sålänge du inte tar av skyddet eller behöver ställa in piezo tändaren så är det inte några problem.

dock skulle jag undvika glas med tanke på hur lätt man råkar ha sönder sådant ;-)
metallnätet gör den inte vad jag märkt vindkänslig, dock blir toppen glödgad vilket kan vara något att tänka på när det gäller tält. linan och kroken är så lång att värmen uppåt inte känns som ett problem mot tältduken.

som tips om den är svårtänd så testa att hålla för de två synliga hålen nere vid reglaget så ökar gaskoncentrationen och den tänder lättare.

förutom mina problem så är jag också nöjd med den en trevlig och enkel lampa med bra ljus, dock tror jag de överdriver lite med brinntiden, och den är lite högljudd.

Tack för svar..

Nä givetvis så är den släckt när man sover..
Det är nog rätt lätt hänt sätta eld på sig själv annars.. Hehe..

Hade du också problem med tändanordningen?
Jag har bytt min en gång, verkar fungera bra nu.

Hållbar

gNuSoftWare; sa:
2. Någon som har erfaranhet om glödnätet som sitter i? Har förstått att det är rätt känsligt.. Pallar lampan att ligga i sitt fodral raktner i väskan utan att glödnätet ser ut som ett spöke när mn packar upp den?

Hej!

Har haft min Primus sedan 6-7 år och använt den många gånger i många olika sammanhang.

Jag har aldrig bytt strumpa! Lägger ner den i den medföljande plastburken, för transport i ryggsäcken. Och du vet ju hur en ryggsäck slängs hit och dit. Inga problem alltså. Men i burken ligger förstås en extrastrumpa, utifall att....

Lampan med trådnät fanns inte då jag köpte min, utan jag har modellen med mjölkvitt glas. Ger såväl mysljus, som upp till 80 watt.

Varde ljus!

//Bert

Har använt min microlantern under 2 sommrar nu och jag är supernöjd med den! Har inte haft några som helst problem, strumpan är den samma som jag satte i första gången (dom tål en hel del faktiskt, om man förvarar den i den medföljande plastburken)! Den sista fjällturen på hösten är den ett måste, ljus och värme i massor!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg