Primus ETA vs. Optimus Stella+?

Jag står i valet att köpa ett gaskök, men har ett bekymmer:
Jag vet inte vad för typ jag ska välja. Två har utkristalliserat sig:

Optimus Stella+ inkl. Terra kastrullset eller Terra Weekend
Primus EtaPower EF
Primus EtaExpress

Det som gör det svårt att välja är att jag troligtvis kommer att använda köket då vid oftast bara är två stycken (men även ensamvandring), vilket gör att jag inte tror att jag kommer utnyttja Primusköket (det stora) till 100%, plus storleken på detta är betydligt större.
Tanken jag har att Optimusköket kommer bli mer flexibelt, då man kan ha ett mindre set med kärl och ett större om man blir fler på turen. Ska man ta Primusköket så är man bunden till att ta med sig hela paketet...!

Vad ska jag göra??? Om ni har bättre lösningar än ovan nämnda så kom gärna med dem (vill ha ett stabilt kök som klarar stora kärl också). Priset måste vara samstämmiga, dvs. runt 1000:- inkl. kärl!

Ivärldsproblem

kräver liknande lösningar, varför göra kök svårare än det är MSR PR räcker både till till två och tre samt är bärvänligare....för solisten.
Vintertid måste du ändå ha et MF kök eller fotogen/bensin. Så utan två klarar du dig inte....
//J

MSR Pocket Rocket har tyvärr de saker jag INTE vill ha, dvs.
-ostabil. Jag vill inte att en vind välter mitt uppkok i 4 grader snålblåst, och 20 km i fötterna. Men annars funkar den säkert kanon, om man har plan mark!

Vet någon här om Stella+ kan kombineras med 10mm kärl?

Optimus Crux Lite

Jag hade valt ett Crux Lite för de behov du nämner, liten o lätt samt samma brännare som Stella - dvs den sprider värmen bra även för större kastruller. MSR PR tycker jag inte fungerar optimalt om man har en lite större kastrull då den värmer liten yta centralt på kastrullen.

My 2 cents

Jag hade valt ett Crux Lite för de behov du nämner, liten o lätt samt samma brännare som Stella - dvs den sprider värmen bra även för större kastruller. MSR PR tycker jag inte fungerar optimalt om man har en lite större kastrull då den värmer liten yta centralt på kastrullen.

My 2 cents

Men problemet med stabiliteten kvarstår med Crux brännaren...Eller?

-ostabil. Jag vill inte att en vind välter mitt uppkok i 4 grader snålblåst, och 20 km i fötterna. Men annars funkar den säkert kanon, om man har plan mark!

Om du kan så vänta någon månad, då ska nämligen Primus nyhet, EtaPackLite släppas!! Jag väntar med spänning på att få klämma och känna på det!!

Ska ha samma egenskapar som EtaPower EF, men med mindre packmått (vindskyddet går ner i grytan) och en mindre gryta, 1.2L, lock som fungerar som durkslag, verkar som perfekt för mig i alla fall!

/Malin

Om du kan så vänta någon månad, då ska nämligen Primus nyhet, EtaPackLite släppas!! Jag väntar med spänning på att få klämma och känna på det!!

Ska ha samma egenskapar som EtaPower EF, men med mindre packmått (vindskyddet går ner i grytan) och en mindre gryta, 1.2L, lock som fungerar som durkslag, verkar som perfekt för mig i alla fall!

/Malin

Såg intressant ut med Primus nya kök (pris för detta?), men jag vill nog inte binda mig vid ett så "specifikt" kök. Jag tror att Stella+ kommer tillgodose mina behov vad gäller att kunna variera kärl efter hur många vi är på vandringen, och på det sättet kunna få ner vikten när jag är ensam.

Men problemet med stabiliteten kvarstår med Crux brännaren...Eller?

Ja den lär inte vara lika stabil som Stella men Crux Lite är stabilare än "vanliga svarta" Cruxen, den har en mindre böjlig led.

Kolla upp Karrimor Trekmate, finns på Friluft.se - jag har den också och den är mycket stabil för den typen av kök.

Lycka till.

Jag har för mig att det nämts kring 899:- för Primus nya, känns helt okej för mig. Jo, större grytor vill jag också kunna ha, och då får man köra utan vindskyddet (eller med hemmagjort) och då får man ju en riktigt låg och stabil brännare med slang, som jag gillar skarpt!

/Malin

Fördomsfullheten blomstrar

Nys!
Ät man ute kan man sticka tre tältpinnar i backen och har ett stabilt kök!
Lä fixar man lätt om man kan läsa terrängen.
Men med fixerat tankesätt kan det enklaste bli till berg!
//J

Jag förstår att om man är erfaren i terrängen så klarar man sig bättre, och är mer van vid sin utrustning. Jag som inte varit ute så jättemycket kände efter att ha läst ett ex antal recensioner från bl a. USA och England om just Stella+ verkar vara ett bra alternativ om man som jag ska använda det i "normal" terräng, och inte jagar gram som en tok. Mitt inlägg om ostabilitet var inte ett ifrågasättande av dig seobserver, utan en egen erfarenhet.

Nu är i allafall ett Optimus Stella+ samt Optimus Terra kärl inköpta, så en recension kommer i framtiden! Tack alla som uttalat sig och kommit med synpunkter i denna tråd!:)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
Gusta Nya Primus Eta Express Kök och brännare 32
såg Valet står mellan Primus ETA Power EF och traniga 27-3HA med gasbränare Kök och brännare 24
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
Mathias PHS Primus ETA Express Kök och brännare 41
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
Still Alive Primus Frigg Kök och brännare 11
Obbmundson Primus vs Optimus pump Kök och brännare 8
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 23
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 16
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 23
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg