Jag är intresserad av att kunna använda en lätt (!) och billig (!) presenning ("tarp") som ersättning för tält när jag gör vandringar under mindre extrema förhållanden, t ex i en svensk sommarskog. Många pratar om detta som ett bra alternativ, men jag har ännu inte hittat någon som beskrivit HUR man rent praktiskt går tillväga för att minimera risk för att presenningen ska blåsa iväg eller släppa in regn. Vilken typ av presenning behöver man (storlek, material, inköpsställen, öljetter eller ej osv), hur spänner man upp den (på vilket sätt och med hjälp av vilken typ av lina, gärna med rekommendation/tips på tjocklek, längder, antal, material, inköpsställe osv), och vad blir ett lämpligt golv (material, inköpsställe etc). Vilka begränsningar finner man typiskt (årstid, temperatur, vindstyrka)? Måste man komplettera med bivacksäck eller annat sovsäcksöverdrag eller törs man sova direkt i dunsäcken (på liggunderlag+golv givetvis)? Många frågor, mycket tacksam för idéer, tips, erfarenheter och förslag! Tusen tack på förhand!
Presenning -- Hur använder jag sådan?
- Trådstartare Maskros444
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen?
- Börjat av DoktorGlas
- Svar: 7
-
-
-
-
-
-
Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck
- Börjat av vandrafjäll
- Svar: 10
-