Presenning -- Hur använder jag sådan?

Jag är intresserad av att kunna använda en lätt (!) och billig (!) presenning ("tarp") som ersättning för tält när jag gör vandringar under mindre extrema förhållanden, t ex i en svensk sommarskog. Många pratar om detta som ett bra alternativ, men jag har ännu inte hittat någon som beskrivit HUR man rent praktiskt går tillväga för att minimera risk för att presenningen ska blåsa iväg eller släppa in regn. Vilken typ av presenning behöver man (storlek, material, inköpsställen, öljetter eller ej osv), hur spänner man upp den (på vilket sätt och med hjälp av vilken typ av lina, gärna med rekommendation/tips på tjocklek, längder, antal, material, inköpsställe osv), och vad blir ett lämpligt golv (material, inköpsställe etc). Vilka begränsningar finner man typiskt (årstid, temperatur, vindstyrka)? Måste man komplettera med bivacksäck eller annat sovsäcksöverdrag eller törs man sova direkt i dunsäcken (på liggunderlag+golv givetvis)? Många frågor, mycket tacksam för idéer, tips, erfarenheter och förslag! Tusen tack på förhand!

Tarp?!

Så här sydde jag min tarp med tyg från http://www.pointnorth.co.uk :

tarp.gif

Vikt ca 0,5 kg. Vid goväder spelar det ju ingen större roll hur du sätter upp den men några förslag har du här:
http://www.hufsoft.com/bsa51/page2.html
Vid fulväder eller risk för dito använder jag oftast denna variant av 'The best one so far' (länk från samma sida):
tarpshape1.gif

Med min tarp ser det ut så här:

tarpfront.gif

tarpback.gif

OBS! Öljetter tror jag du skall passa dig för, de brukar inte hålla, sy fast plattband i stället. Sätt dessutom upp din tarp med mittsömmen i längdriktningen så blir det mindre belastning på den.

Jag använder inget golv men däremot en enkel bivacksäck och ett hemgjort lätt (800g) täcke (beskrivning här: http://www.litebackpacker.com/make-quilt/index.html) samt ett liggunderlag. Detta fungerar OK från mars tom november här i mellansverige. Vissa vår- och höstnätter har det varit runt -10-12 grader...

Som snören använder jag sk persiennlina 1-2 mm tjock, jag har med mig några 3 m-längder. På insidan av presenningen, längs mittsömmen, har jag knutit en snöre som är lika långt som tarpen. Detta använder jag för att hänga upp blöta kläder, grejor som inte skall vara i vägen etc. Som 'tältpinne' använder jag min vandringsstav.

För att hålle envisa flygfän borta har även gjort ett myggnät i form av en pyramid/strut som jag hänger upp och trär över huvudet.

I skogen har jag aldrig haft probem med vind och uppe till fjälls måste man välja 'tältplats' med omsorg, en tarp kan man naturligtvis inte sätta upp på lika utsatta platser som ett kvalitetstält. Det är förmodligen priset man får betala för den lägre vikten... Jag brukar alltid sätta upp presenningen med den lägre ändan mot vinden.

Personligen tycker jag att man kommer 'närmare' naturen med tarp, man hör mer och är mer uppmärksam på alla ljud osv. Råbockar som råmar och rävar som skäller håller en vaken så att säga. Vid riktigt fint väder brukar jag använda tarpen som markskydd och lägga liggunderlag och sovsäck ovanpå och se på stjärnorna innan jag somnar. På nåt vis känns det som mitt frilufsande fått en nytändning sedan jag började med presenning för nåt år sedan...

Hoppas du fått svar på dina frågor, lycka till!

p-a

Re: Re: Tarp?!

Christinar; sa:
Tittade in på deras hemsida och blev lite förvirrat av det stora utbudet - vilken produkt köpte du mer exakt?

Verkar ju vara en väldigt intressant butik!

Jag vill minnas (fast är inte 100% säker) att det var detta tyg:

Ripstop Nylon Pu Coated #NR3

Lightly coated with polyurethane (PU) for many purposes, kites, flysheets, emergency shelters, jackets, bags, notice boards. Weight (gm/sq m) 58, width (cm) 138, NB: Some Colours are not 138 cm width
Price: £3.75 Price per metre

(Hittas här: Main > Fabrics > Linings & Shell Fabrics)

Anledningen till den ilsket röda färgen var att det var en av de färger som fanns i 150 cm bredd.

mvh p-a

Vikt??

en fundering från mig igen... du skrev att vikten var 0,5 kg. Är det bara själva tygdelen eller är det inkl. linor, pinnar etc? Funderar på vilken viktbesparing jag skulle få i praktiken jämfört med mitt Akto på 1,7 kg. Det blir ju också extra vikt om man behöver ta med ett sovsäcksöverdrag, jag antar att det är det du menar med "bivy sack", eller?

/Christina, gramjägare ;-)

Scouting

Jag är scout och vi har då alltid använt tarpar/vindskydd.

Gör man en större variant för 5-7 personer på ca 2 kg då kan man snacka lättvikt! Skippar man pinnarna och använder träd/skogspinnar så är det väldigt lättvikt och bra för turer i skogen...

Hilleberg gjorde för länge sen legendariska vindskydd med myggnät (Muddus), men modellen är lätt att sy själv! Och har numera tarps (Hillebergpriser:-(

Kolla tex http://www.friluftsbolaget.se/ sök på vindskydd.

[Ändrat av fafner 2002-08-11 kl 11:41]

Presenningsförslag

Wow! Vilken respons! Tusen tack för alla bra förslag, och särskilt för det detaljerade svaret från Per-Arne Asp!

Per-Arne, hur många tältpinnar brukar typiskt behövas till din presenningsvariant? Ser ut som att 6 pinnar borde räcka. Själv använder jag inte vandingsstav, men borde man inte lika gärna kunna spänna upp skyddets högsta punkt i en trädgren eller liknande? Så slipper man ju ta med sig någon längre pinne överhuvudtaget.

Det var intressant att läsa om hemgjorda lättviktstäcken -- jösses vad mycket vikt man kan spara. Mitt nuvarande tält (Caravan Super Down -10) väger säkert 1.5-2 kg, ska slinka in på jobbet ikväll och väga hela min utrustning på vår postvåg... :) Ska definitivt försöka hitta material etc!

Jag har alltid varit lite skeptiskt mot sovsäcksöverdrag -- blir det inte läskig kondens i ett sådant? Särskilt olämpligt om man, som jag, använder dunsäck... Eller?

Re: Vikt??

Christinar; sa:
en fundering från mig igen... du skrev att vikten var 0,5 kg. Är det bara själva tygdelen eller är det inkl. linor, pinnar etc? Funderar på vilken viktbesparing jag skulle få i praktiken jämfört med mitt Akto på 1,7 kg. Det blir ju också extra vikt om man behöver ta med ett sovsäcksöverdrag, jag antar att det är det du menar med "bivy sack", eller?

/Christina, gramjägare ;-)

Jag vägde just min presenning inkl. pinnar, snören, myggnät etc. på en köksvåg, resultatet blev ca 1 kg :-( sedan tillkommer bivacksäcken/sovsäcksöverdraget på ca 0,35 kg, så vinsten blir inte så stor för dig, men ändå några hekto...

Själv jämför jag med mitt tält som väger ca 3 kg så jag är nöjd!

Läser man vilka tyger som används på andra sidan Atlanten så ser man att där finns en del att hämta. De använder tyger som väger 1.1 oz/sq.yd dvs ca 35 g/kvm. Med sådant tyg skulle man kunna vinna ytterligare några hekto. Man kan också tänka sig att göra presenningen mindre eftersom denna storlek räcker till för två personer med lite anorlunda uppsättning och jag mest går ensam. När jag sydde min tarp kunde jag förmodligen varit mindre frikostig med förstärkningar, tråd etc... det var första försöket att sy en presenning.

Som jag nämnt tidigare så tycker jag mig komma 'närmare' naturen med pressening. Det är en speciell känsla att ligga och titta up mot stjärnorna och rymdens oändlighet innan man somnar!

mvh p-a
(som from måndag em. skall vandra några dagar efter Finnskogsleden efter Värmlandsgränsen mot (och bitvis in i) Norge och faktiskt hoppas att värmen ger sig något.)

Re: Presenningsförslag

Jonas Vestlund; sa:
Per-Arne, hur många tältpinnar brukar typiskt behövas till din presenningsvariant? Ser ut som att 6 pinnar borde räcka. Själv använder jag inte vandingsstav, men borde man inte lika gärna kunna spänna upp skyddets högsta punkt i en trädgren eller liknande? Så slipper man ju ta med sig någon längre pinne överhuvudtaget.

...

Jag har alltid varit lite skeptiskt mot sovsäcksöverdrag -- blir det inte läskig kondens i ett sådant? Särskilt olämpligt om man, som jag, använder dunsäck... Eller?

Jag brukar ha med mig någon 'tältpinne' extra (totalt 8 st) , det går ju att sätta upp en presenning på många olika sätt. Eftersom jag brukar gå med vandringsstav (börjar bli gammal, men erkänner det aldrig) så får den dubblera som 'tältstång', visst kan du använda träd eller annat som ersättning.

Vad gäller sovsäcksöverdrag så tycker jag det fungerar OK om man har ett luftande tyg på översidan, själv sydde jag med tätt tyg i underdelen och Pertex (ett GT-liknade material) i överdelen. Lägger man liggunderlaget mellan sovsäcken och bottendelen så brukar åtminstone jag inte märka någon kondens.

mvh p-a

Kondensinlägg

Jag vill också komma "närmare" naturen och har i natt prövat att ligga inlindad i yttertältet från ett Hilleberg-tält. Det blev en del kondens kan jag berätta. Och turen var inte speciellt fin heller. Skit också.

/Trött idag

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Vanlig presenning som footprint? Bo och sova 13
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
xCHRISTINAx Bara tält el. tält + presenning Bo och sova 3
seobserver Var hittar jag en kort lättviktsmadrass? Bo och sova 9
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
rJohansson PANKI! Hur viker jag plasma 15? Bo och sova 11
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
mBengtson Vart finner jag en ny sovsäckspåse? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Mediana Vad ersätter jag en WM AlpinLite med? Bo och sova 10
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg