Premiärvandring för junior

Nu bär det av på lite vandring längs Sörmlandsleden. Hela familjen lämnar Tyresö och tar en liten promenad för att övernatta i hängmattor vid Tyresö-Flaten. Efter frukost återvänder minior och mor till civilisationen medans jag och junior, 6,5 år, ansluter ner till etapp 3. Eftersom det är hans första riktiga vandring så är planen att gå ner till rastplatsen vid Årsjön för att där övernatta. Sedan ner till Tyresta By och så hoppa på bussen hemåt.

Alla har minst en natt i hängmatta så bo, äta och sova bör gå bra. Återkomer med rapport :)

Hur gick det? Jag ska själv ta ut min 4åriga dotter på vandring nu på måndag. Tanken är att gå 3km första dagen sova i vindskydd. Dag 2 blir 2.5km tillbaka till bilen.

Härligt! Vi började tidigt med dottern också. I dag är hon lite drygt 7.5 år och knatar på riktigt duktigt. Vi har gått 7 km in i skogen, tagit en timme eller två vid något tjärn och sedan fortsatt ytterligare 7 km. Visst knorras det i ledet emellanåt, men om det får bli lite mer på hennes villkor med lite tätare raster så funkar det riktigt bra. Tidigt i våras gick vi 7 km tur och retur på otrampad stig (riktigt jobbig och djup skarsnö emellanåt) in i vargreviret på Kroppefjäll - utan problem.

Klasskamraterna följer med hem ibland efter skolan, det är ca 500 meter hem, och de gnäller efter drygt halva vägen...

Vi tänkte testa med Gaustatoppen i augusti eller början på september så får vi se hur det funkar!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg