Premiär...

Så var vi åter på is efter den stora vakens tid. Inne i skogen låg Bistensjön tyst och stilla, med frusen yta och rimfrost i sjögräset. 45mm is som frasade härligt under skrillorna gav oss 8km gocart-åkning runt vassruggar och tuvor. En härlig tid står framför oss ...
mer info under "isloggen" på www.iswebben.se

(Bistensjön ligger SV om Byske i Västerbotten)

Avundsjuk, men inte missunnsam!
100 mil söderut är det hurvigt, men inte tillräckligt för att det ska vara till nån sån nytta som du har av det kalla. :(

Grattis

Premiäråket känns alltid speciellt, hela säsongen framför sig och ofta lite skakig is.

Här hade vi premiär den 12 november ifjol, det spörs om vi orkar matcha det, prognoserna spretar från dag till dag. Bara inte lågtrycken börjar vandra på sin nordliga bana igen...

Ska bli mycket spännande att se hur den här säsongen blir. Senaste åren så har området runt den biologiska norrlandsgränsen varit gynnsamt, hur blir det iår? Troligen blir det kallare än ifjol, det satsar jag på.

Anders

Nyisjägare....

Jag känner några nyisjägare i och runt södermanland.
Man får höra "vi hittade en jätte bra sjö med is" det brukar dyka upp under november...
Frågan "hur tjock var isen?"
får man lite svävande svar på...
Antingen har den varit jättebra på morgonen, nära land, annars öppet vatten...
Eller "Det var fin is, men åkte man närmare varandra än 5-10 meter bågnade den".

Så min undran är, när åker ni ut för att göra "plurr testet?" d vs kollar årets första isar?

Jag känner några nyisjägare i och runt södermanland.
Man får höra "vi hittade en jätte bra sjö med is" det brukar dyka upp under november...
Frågan "hur tjock var isen?"
får man lite svävande svar på...
Antingen har den varit jättebra på morgonen, nära land, annars öppet vatten...
Eller "Det var fin is, men åkte man närmare varandra än 5-10 meter bågnade den".

Så min undran är, när åker ni ut för att göra "plurr testet?" d vs kollar årets första isar?

Plurr test det undviker man.
Kolla in de första isarna? När vädret blir gynnsamt så har jag nogrann koll på några mindre vatten som jag vet är tidiga. Det är analyserande av väderprognoser och väderobservationer sen när det kanske är dags så gäller det att få tag på några likasinnade och åka iväg för att kolla upp isen. Och kanske om man har tur så bär det! Och då gäller det att:
1. Ha sällskap.
2. Ha rätt utrustning
3. Åk inte lång ut på tunn is, håll dig nära land så det går att vad iland ifall man varit för optimistisk...

Så här såg mina två senaste premiärer ut

2007
2006

Nyisjägare...

081030_01.jpg

Jag hade en idé om att försöka mig på en premiärtur lördag 1/11 men Avantgardet (de unga & djärva isjägarna) i våran förening peppade "gubben" till att göra ett försök idag. Eftersom jag väger 80 kg & har en ryggsäck & kläder som närmar sig 10 kg extra insåg jag att jag var tvungen att göra något drastiskt för att hålla lämplig vikt för färd på rätt sida av isen: Flytväst, isdubbar & livlina samt ombyte på stranden. Detta var den tunnaste isen jag åkt på hitintills, men vilken härlig känsla att tumma på naturlagarna och glida fram över en sjö som några dygn tidigare varit öppet vatten. När isen började krypa under 40mm blev sprickorna lite väl många & "hängmattan" väl synlig...
- Carpe Diem Glacialem !

Tsakim utanför Jokkmokk

Fin blankis!Åkt en och en halv timme,sen skymning,för kallt om händerna och less att varva runt,det är väl en 4km runt kanske.
Jag var inte först,såg ut som nån hade åkt skidor på isen också

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusma Premiär Långfärdskridsko 1
Pelle Bomb Premiär i Skellefteå Långfärdskridsko 2
plaskdaja Premiär Långfärdskridsko 12
ajn Snart premiär? Långfärdskridsko 5
Mats R Premiär Långfärdskridsko 0
ajn Premiär! Långfärdskridsko 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg