"Prädd" gräddersättning

Jag använder en jättebra gräddersättning som jag tror heter "prädd" och står vid "kaffehyllan" i välsorterade dagligvarubutiker. Den funkar kanonbra till såser m.m.

Prädd = tvättmedel ?

Om jag inte minns fel så var det med Prädd som Björn Gillberg gjorde sig till rikskändis när han i TV tvättade sin skjorta i Prädd, och visade att Prädd är nästan det detsamma som tvättmedel.

Per Brune

Prädd=framkallare=tvättmedel

Prädd har jag själv prövat som tvättmedel, inget vidare men visst blev det renare....
Som svartvit filmframkallare gav den mjuka negativ och det fungerade.
Torkad vispgrädde är nog bättre och naturligare i utekoklådan....Skall pröva det

Mvh

Johan K

Provamel Cuisine

Det finns något som heter Provamel. Det är en sojamjölk som veganer
använder. Den vanliga Provamel´en kan ersätta vanlig mjölk i de flesta fall.
Det finns även Provamel i en gräddvariant, Cuisine. Små paket och konsistens som
mellan- eller matlagningsgrädde. Den är alldeles förträfflig som
gräddersättning i matlagning. I affären brukar den stå bland hälso- eller
vegankosthyllorna eller i nån särskild hylla vid mjölkavdelningen. Obruten
förpackning behöver inte förvaras i kyla och bruten förpackning har även den
lång hållbarhet.
Provamel Cuisine är baserad på vatten och sojabönor. Inte så mycket syntetisk kemi som ju kan vara lite vad som helst. Eftersom veganerna, som är noga med vad dom skickar ner i halsen och dessutom väl pålästa, använder denna produkt så är den förmodligen inte så farlig för kroppen.
När Du ändå botaniserar i dessa hyllor så prova gärna annat där också, tex
Tofu och en del torkade saker. En del bönor eller linser går alldeles utmärkt
att ha med som friluftsmat för de har relativt kort koktid och är
näringsmässigt bra.

AHA! tyckte att namnet "ringde en klocka" när jag köpte min första burk för ca 2 år sedan...

Det är ju utmärkt att enligt "Jim Danielsson"-principen kunna använda en utrustningsdetalj som gräddersättning till något mer än just gräddersättning. Nu kan jag lämna Y3:et hemma...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snabel Gräddersättning? Friluftsmat 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg