Powerstretch-tights

Funderar på att införskaffa ett par powerstretch-tights att använda framför allt vid långfärdsskridskoåkning.

Har kikat lite på Lowe Alpine, Haglöfs och New Line.

Nu undrar jag om det finns någon därute med erfarenhet från långfärdsskridskoåkning i ovan nämnda plagg som kanske kan risa/rosa dem eller ge tips på andra märken att kika på.
Vad ska man tänka på? Vindtäta sektioner i byxan, är det bra? Jag gissar att man bör kunna få plats med underställsbyxor under dem.

Tacksam för åsikter, tips och tankar.

Mvh Pär

Hiza; sa:
Funderar på att införskaffa ett par powerstretch-tights att använda framför allt vid långfärdsskridskoåkning.

Har kikat lite på Lowe Alpine, Haglöfs och New Line.
Jag har sprungit, åkt rullskidor och en hel del längdskidor i en variant av Newlines vindtäta vintermodell och det har funkat alldeles utmärkt. För långfärdsskridskor har jag hittills valt andra byxor med fickor men det kanske jag ska ändra på. Jag har faktiskt aldrig haft något problem med mitt byxval på långfärdsskridskoturerna heller. :)

Cykelbyxor? Borde ju vara klockrent med ett par vintertights för cykling eller?
Vinter-tightsen brukar inte ha blöja heller...

Själv fortsätter jag åka i skal-byxorna.

Finns mest på cykelsidan vad jag sett. Vintertajts som sagt..finns modeller som endast har vindtät/skyddad framsida om man är snabba och/eller svettiga typen. Finns i många cykelbutiker i Sthlm iaf. Sen finns även tajta cykeljackor med ventilerande rygg.

Finns även en del på längskidåkningssidan.

En cykellänk
http://www.cyclecomponents.com/

Även cykeljacka med vindtät framsida + axlar fungerar mycket bra vid andra aktiviteter där man bär ryggsäck.

Kan bara instämma i att Newlines modell fungerar kanon. Newline Winter Tight finns även i en icke-vindskyddad variant som är något billigare, som kan användas som förstärkningsplagg.
Men den vindskyddade varianten är kanon, jag kör den till all konditionsträning vintertid samt till turskidåkningen om vädret är hyfsat. Kostar dessutom inte ens i närheten av vad "friluftsmärkenas" tights gör. Med lite tur hittar du dem på rea på Intersport eller Stadium.

Har kört med powerstretchtajts vid långfärdsskridsko några år och kan bara plussa dem. Mina egna är från Berghaus och har några år på nacken nu, så jag vet inte om de görs fortfarande. Dock sitter de alltid på vid vintercykling, långfärdsskridsko, vinterlöpning etc. Sköna som tusan, fladdrar inte i vinden, stramar inte, utan sitter bara där utan att kännas. (Är det lite kallt drar man på sig några par kallingar, långa underställsbyxor, och vindkallingar under.)

Sammantaget rekommenderas denna typ av tajts starkt för all slags aerob uteaktivitet på vinterhalvåret. Dock, för den som har något att dölja under midjan kan de möjligen vara ett andrahandsval. ;)

Jag har slitit ut ett par Haglöfs powerstrechbrallor utan vindskydd. Köpte dom på rea, annars är dom lite väl dyra. Funkar skitbra till löpning från ca 10 grader o neråt, funkar även till längdskidåkning i -25 om man har långkallingar under.

Hade dom inte varit svarta så hade dom nog funkat bra till toppturer också, men i starkt solsken blir dom för varma. Varför måste mode gå före funktion, dumma dumma Haglöfs?

I och med att dom sitter tight så blåser det inte igenom dom, hade dom suttit sladdrigt så hade det varit kallt. Enda stället där det blir kallt är runt ... ja, du vet var. Vindkalsonger kan vara bra.

Om man nu tycker powerstretchtajts är väl dyra är det knappast särskilt svårt att mecka sig ett par själv på symaskinen. Stretchplagg är meget förlåtande för den som inte är helhaj på det där med att sy. Bara att ta ett par gamla långkallingar som sitter tajt som förlaga. Blir de för lösa syr man bara in dem.

Kostar c.a. 200:- löpmetern (142 cm bredd), plus tråd och frakt från exempelvis Shelby

Tack!

Tack för alla tips!

Jag tittade ännu en gång på Newlines varianter i dag (både vindskyddad och icke vindskyddad fanns på en av sportbutikerna).

Nu ska jag ta ett stridsbeslut...

/Pär

KLAGER; sa:
Även cykeljacka med vindtät framsida + axlar fungerar mycket bra vid andra aktiviteter där man bär ryggsäck.

Ett gammalt knep är också att ta på sig vindjacka eller skaljacka med helt blixtlås bak-och-fram. Ryggen på magen alltså och ryggsidan bar. Man kan välja mellan att ha ryggsäcksremmarna över eller under jackärmarna.
Inte så chict förstås, men användbart ibland.

Jörgen

NUI; sa:
KLAGER; sa:
Ett gammalt knep är också att ta på sig vindjacka eller skaljacka med helt blixtlås bak-och-fram. Ryggen på magen alltså och ryggsidan bar. Man kan välja mellan att ha ryggsäcksremmarna över eller under jackärmarna.
Inte så chict förstås, men användbart ibland.
Detta med jackor/tröjor som är vindtäta framtill och mer genomsläppliga baktill saknar jag generellt i sport-/utebutikernas hyllor. Förslag på modeller och märken? Tierra hade tidigare en tröja i stretchfleece med ett windstoppermembran i fronten som är kanon, men mitt ex har några år på nacken nu. Oftast färdas man trots allt framåt, och inte sällan bär man ryggsäck.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg