powerstretch-microfleece

Vad är skillnaden mellan powerstretch och microfleece? (funktionsmässigt alltså, jag vet hur de ser ut) Är powerstretch en typ av microfleece?

/Fredrik

stretch

Det finns (minst) två skillnader. Powerstretch är väldigt elastisk. Nästan som tights. Dessutom är Powerstretch slät på ena sidan vilket kan vara en fördel när man har andra plagg utanpå eftersom friktionen mellan plaggen blir minrde. Polartec 100 som jag tror att du menar med Microfleece är visserligen elastisk men inte lika mycket. Den är dessutom "luddig" på båda sidor.
/Thomas J

tips

Se http://www.polartec.com och gå sedan på fabrics.

det du menar med microfleece behöver inte alls vara Polartec 100, det är ju iofs bra om det är det. Exempelvis intersports märke McKinley gör ju tröjor i microfleece, men den fleecen kommer ju inte från Polartec.

Microfleece är oftast ren 100 % polyester, medan Powerstretch (som alltså enbart kommer från
Polartec) inte är ren polyester (men mest polyester)består av en rivtålig nylonutsida. Dessutom innehåller Powerstretch ett elastiskt material ( 5 % elastan eller nåt liknande) för att materialet ska bli
4-vägs-stretchigt.

Syftet med Powerstretch är ju i första hand optimal fukttransport och bra rörelsefrihet. Och jag måste säga att man lyckas alldeles utmärkt.

Nu finns ju också windstopper i stretchmaterial

MVH Mats Frank, Umeå

Har du testat?

Hur funkar det med Widstopper och stretch? Verkar intressant! Funkar det att ha en sån tröja som underställ? Märks det någon skilnad i fukttransport mot powerstretch?

/Björn, alltid lika svettig.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg