Powerstation

Jag är sugen på att köpa en Powerstation. Främst för att ha i bilen7skogen för att kunna ladda GPS, radio, mobiler etc. Kan den driva lite belysning/kaffebryggare är det ett plus såklart. Och skulle det bli strömavbrott hemma är den ju bra att ha. Hittade en EcoFlow på Kjell & Co. Någon som har erfarenhet av dylik apparatur och vet jag jag bör tänka på? Mardrömmen är att lägga 5000 Kr så är den liiiiite för liten för att driva den jag vill driva.

 
Den är lite overkill för mobiler och radio. Belysning vet jag inte vad du har men LED drar inte särskilt mycket. Däremot klarar den inte en normal kaffekokare.

Jag skulle nog satsa på en eller ett par större powerbanks och sedan ett trangiakök eller liknande för kaffekokning. Så får du pengar över till en vattenrenare, sovsäck och ett tält.
 

clindh

Forumvärd
Den är lite overkill för mobiler och radio. Belysning vet jag inte vad du har men LED drar inte särskilt mycket. Däremot klarar den inte en normal kaffekokare.

Jag skulle nog satsa på en eller ett par större powerbanks och sedan ett trangiakök eller liknande för kaffekokning. Så får du pengar över till en vattenrenare, sovsäck och ett tält.
Jag har en sådan där liten, primärt inskaffad i preppingsyfte för att kunna driva cirkulationspumpen till vår kökspanna vid kortare strömavbrott. Har ett litet elverk för längre bortfall, men denna är mycket smidigare och snabbare att få igång.

Har den stående i bilen, så det finns alltid ström att ladda mobiler, jobba på datorn etc när man är ute och far. På vintern står den dock inne, man skall inte ladda lithium i minusgrader tydligen.

Uteffekten på den där är dock bara 500W - den kan inte driva vår 1.5kW kaffekokare, men Ecoflow mfl har större varianter om man vill kunna lägga på större last. Men kaffe kan man lyckligtvis koka på annat sätt.
 
Senast ändrad:
Jag har en sådan där liten, primärt inskaffad i preppingsyfte för att kunna driva cirkulationspumpen till vår kökspanna vid kortare strömavbrott. Har ett litet elverk för längre bortfall, men denna är mycket smidigare och snabbare att få igång.

Har den stående i bilen, så det finns alltid ström att ladda mobiler, jobba på datorn etc när man är ute och far. På vintern står den dock inne, man skall inte ladda lithium i minusgrader tydligen.

Uteffekten på den där är dock bara 500W - den kan inte driva vår 1.5kW kaffekokare, men Ecoflow mfl har större varianter om man vill kunna lägga på större last.
Tack!
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg