Powerslide - strålande idé eller kortlivad fluga?

Jag har fått nys om ett (till synes) riktigt schysst sätt att träna kondition, allmänstyrka och sin skidåkning på sommaren - nämligen såna där Powerslide Nordic Trainer (Kolla på Youtube). Det verkar för bra för att vara sant: Man får samma träning som vid skidåkning, man kan åka på alla underlag och det verkar vara en mjuk och hyfsat behaglig upplevelse..

Men det verkar va mycket få utövare i Sverige! Det senaste inlägget jag hittar från någon åkare i Sverige är typ från 2006, och det finns bara ett par återförsäljare av Powerslides här i Sverige. Det gör mig mycket skeptisk till att lägga ut ett antal tusenlappar på att testa. Är det bara en gammal fluga eller är det någon som kör dessa nu?

Jag vore grymt tacksam för ALLA sorters inlägg och erfarenheter som rör Powerslides! För i ärlighetens namn så är jag riktigt sugen på att börja..
Tack!
Redigera/radera meddelande

Användningsområdet

verkar smalt då vanliga Inlines är lättare och snabbare och förmodligen betydligt roligare. Men om man bara har bra grusvägar där man bor och ingen asfalt är förmodligen rullskidor eller Powerslides ett alternativ.

Provåk och skriv om dina erfarenheter finns en butik i Stockholm www.rullverket.se

Thure

En nackdel

med den här typen av åkdon är att kursstabilteten blir väldigt stor med ett hjul framför och ett hjul bakom respektive fot. Detta gör åkningen svårare och inte lika lustfylld jämfört med konventionella Inlines IMHO.

Thure

Men va är skillnaden (i åkkänsla) mot ett par vanliga skate-rullskidor?

Visst, power-skidan är kortare, skon sitter fast på skidan och dessutom inte bara i tån, som på rullskidor. Men jag ser verkligen varför det skulle vara såååå mycket häftigare?? Förutom den coola hemsan, dårå...

Jag får bara den där vibben som jag fått tiotals gånger på olika träningsforum:
[Ny användare skapar ett konto, och direkt skriver denne nye användare]
"Jag har nyss börjat träna seriöst, och blev av en kompis tipsad om maskinen/kostillskottet XX. Han hade hört av nåns [brorsas flickväns kompis] att det är en kul och annorlunda träningsform/kostillskott. Jag blev intresserad av att testa, eftersom jag sett att han nått väldigt lovande resultat med XX. Är det nån på detta forum som testat XX och har några tips?".

Om inte detta inlägg är ett sådant så ber jag om ursäkt, men det påminner väldigt mycket om sånt jag sett tidigare.

Jag får bara den där vibben som jag fått tiotals gånger på olika träningsforum:
[Ny användare skapar ett konto, och direkt skriver denne nye användare]
"Jag har nyss börjat träna seriöst, och blev av en kompis tipsad om maskinen/kostillskottet XX. Han hade hört av nåns [brorsas flickväns kompis] att det är en kul och annorlunda träningsform/kostillskott. Jag blev intresserad av att testa, eftersom jag sett att han nått väldigt lovande resultat med XX. Är det nån på detta forum som testat XX och har några tips?".

Om inte detta inlägg är ett sådant så ber jag om ursäkt, men det påminner väldigt mycket om sånt jag sett tidigare.

Du menar kanske i synnerhet när inlägget avslutas med en liten fin rest av copy-paste?
("redigera/radera meddelande")

Även jag ber givetvis om ursäkt om jag har fel.

Du menar kanske i synnerhet när inlägget avslutas med en liten fin rest av copy-paste?
("redigera/radera meddelande")

Även jag ber givetvis om ursäkt om jag har fel.

Haha, jo observant (och lätt petigt) var det... Anledningen till detta är att jag kopierade mitt meddelande från inlinessektionen för att höra mer vad rullskideåkare har att säga. Då kom "Redigera/radera meddelande" oturligt nog med.

Ser dock inte varför det är fel att fråga om tips på forum när man fått nys om en produkt man inte har möjlighet att testa? Är det inte det som forum är till för? Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om någon frågar. Jaja skitsamma, tack till er som vill ge era tips iallfall.

Får känslan av att Powerslide verkar lite onödigt när man lika gärna kan köra rullskidor. Men det verkar även skönare på dålig asfalt, och sen är väl inte broms en jättedum idé..? Kalla mig feg;)

Vill minnas att jag har testat denna konstruktion eller någon liknande när det ställdes ut på en orienteringstävling. Intrycket, om jag inte minns fel, var att det var som att åka långfärdsskridskor med slalompjäxor i decimeterdjup snö. Inte någon eftersträvansvärd upplevelse alltså. Men det kan naturligtvis ha skett produktutveckling sedan dess.

Ser dock inte varför det är fel att fråga om tips på forum när man fått nys om en produkt man inte har möjlighet att testa? Är det inte det som forum är till för? Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter om någon frågar. Jaja skitsamma, tack till er som vill ge era tips iallfall.
OK, sorry, det var inte meningen att såga din fråga. Produktfrågor upptar väl >70% av utsidans trådar, så det kan man inte klanka på. Det är bara det att internetforum och bloggar är en sån förbaskat bra plats för dold produktplacering och smygreklam, som är ett växande problem och som vi troligen bara sett början på. Jag undrar t ex hur många av recensionerna på utsidan.se som är skrivna av någon med ekonomiska intressen?

Anyhow, sorry för misstanken, bra att den var ogrundad! Problemet med att vara misstänksam, vilket man måste vara, är just att det drabbar nån oskyldig då och då.

Jag gissar bara nu, men kanske finns det en del användare bland sådana som tränar skid-skate under sommaren. Kanske kan det vara lönt att ställa frågan på ett skidforum?
Annars är väll powerslide en tillverkare som även gör vanliga inlines och inte endast en typ av inlines.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg