• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Posten är fantastisk

avslutad210712

Gäst
Skall skicka ner mina kängor till Lundhags för att fixa till lite så jag använde mig av www.posten.se/skicka (som posten gör mycket reklam för) och efter att ha slagit in paketet, mätt det på alla leder, vägt det, skrivit in Lundhags adress, min adress, betalat med kort, skrivit ut adresslappen, klistrat på den på paketet så skulle det kosta 261:-.

Dyrt men fullständigt korkat för om jag istället slår in oaketet och skiter i resten och bär paketet till ett av postens ombud (vilket jag även måste göra i första alternativet) och låter dem väga paketet och skriva ut adressetiketten så kostar det 150:- vilket som tur är står på deras sida så man inte skall känna sig lurad när man upptäcker det.

Dvs jag får betala 111:- mer för att göra en stor del av jobbet själv.. Självklart måste det vara något fel så jag ringer till Postens kundkontakt och får veta att det inte alls är något fel.

Postens nya slogan "Gör mer, betala mer" :)
 
Oj, det var ju helt sjukt!
Har bara använt tjänsten till brev-skicka lätt, och tyckt att det fungerat bra. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på prisskillnaden på paketen!
 
Nyligen beställde jag ett par cykelskor från Tyskland. Det kostade 50:- i frakt. Tyvärr var skorna för små så jag skickade tillbaka dem. Knallade alltså ner till Posten och skickade dem som vanligt enkelt paket. 350:- (trehundrafemtio kronor) kostade det!! Men företaget jag handlade av betalade returfrakten så jag drabbades inte. Men hur dyrt får det vara? Kunde jag gjort det billigare?

Som kuriosa kan jag berätta att paketet från Tyskland kördes ut med bil ända fram till min dörr.
 
Jag undviker i största möjliga mån Posten idag. Schenker funkar bra för mig (sen Posten ändå la ner nästan alla serviceställen i Väsby).

Posten har numera bara två serviceställen (för paket) kvar i kommunen. Schenker har minst 5 vad jag kan se.
 
Ja huvva, låter ju tragiskt!

Bara för nån dag sen en bekant nyinflyttad från USA inte fick hämta ut ett rek-brev från farmor i USA till en 5årig dotter som fyllde år.. För nejnej, hon hade ju inget ID! Blankt nej.. trots förklaringar.
Efter mycket svordommar tog dom tog sig tillbaks dagen efter, annan personal i kassan och nu gick det minsann att lösa, en dag för sent..

Ett jävla aber med personal som tycker det är deras jobb att ge dålig service..

Jag skämdes över vårt land när jag hörde historien...
 
Ja huvva, låter ju tragiskt!

Bara för nån dag sen en bekant nyinflyttad från USA inte fick hämta ut ett rek-brev från farmor i USA till en 5årig dotter som fyllde år.. För nejnej, hon hade ju inget ID! Blankt nej.. trots förklaringar.
Efter mycket svordommar tog dom tog sig tillbaks dagen efter, annan personal i kassan och nu gick det minsann att lösa, en dag för sent..

Ett jävla aber med personal som tycker det är deras jobb att ge dålig service..

Jag skämdes över vårt land när jag hörde historien...

Jag håller helt och hållet med om att posten är värdelösa, jag använder dom dagligen i jobbet och det är alltför ofta som det blir helt fel.

Men just i ditt fall ser jag inte riktigt felet, hela grejjen med att skicka ett rek-brev är ju att mottagaren ska visa upp ID för att få ut det, jag tycker personalen gjorde helt rätt som inte lämnade ut det (Det handlade nog inte om dålig service utan att dom bara följde postens regler). Sen var det i och för sig ett så litet barn så då tycker jag att det kanske borde räcka med att målsman kan visa ID (och bevisa att man är målsman).

Vill man bara få hem det i brevlådan utan att behöva visa ID så skicka det som vanligt brev :)
 
(---)Sen var det i och för sig ett så litet barn så då tycker jag att det kanske borde räcka med att målsman kan visa ID (och bevisa att man är målsman).

Kontentan är att det inte är helt lyckat att skicka rek till femåringar... vilket alla parter förhoppningsvis har lärt sig!

Det sagt, så föredrar jag Schenker. Det finns dock lysande undantag även hos "post"-kontoren (som ju numera är avstyckningar av Ica).
 
Kontentan är att det inte är helt lyckat att skicka rek till femåringar... vilket alla parter förhoppningsvis har lärt sig!

Lärt sig? Jag tror aldrig dom kommer använda posten igen.
Jättemånga internationella brev kommer som REKbrev i Sverige. Antar att det var express så därför blev det så. Och så gick det med det!

Att vara fyrkantig är inte att vara "service minded"..
 
Problemet är ju att rek är rek. De är skyldiga att styrka vem de lämnat ut det till.

Vad säger du den dag du ska hämta ut ett rek med nån värdehandling och får veta att de har lämnat ut det till nån annan utan att begära leg, för de ville vara lite "serviceminded"?
 
Posten fungerar inte längre

1 juni skickades ett paket till mig från Norge. Spårade det med sändningsnumret, det förtullas, görs klart för export etc, tills det plötslig står "avvikelse i produktionen". Paketet har försvunnit på posten i Norge. Både jag och företaget som skickat paketet mailar med Posten och Bring i Norge. Nä, det har försvunnit och vi ombeds reklamera. Så¨dyker det plötsligt upp i Norge på posten igen, och skickas till Sverige.

Paketet anländer till posten i Jönköping. Jag fortsätter spåra med kollinumret. Det förtullas, görs klart för import etc, tills det plötsligt står "returnerat till avsändaren".

Nu har det snart gått tre veckor sedan paketet skickades från företaget i Norge.

Jag har skrivit till posten i Norge, Bring i Norge, Bring i Sverige, posten i Sverige där jag reklamerat allt och skrivit till kundtjänst. Värst var förfarandet att reklamera på posten i Sverige. De har krånglat till allt för att avskräcka så mycket de kan. De lovar svar inom en månad, via automatmail som inte går att svara till. Har även skrivit till Dag Mejdell, som är norsk postgeneral . Han är på resa, men därifrån fick jag i alla fall svar.

Tydligt att posten inte fungerar längre, varken i Sverige eller Norge, inte första gången jag haft problem med norska och svenska posten.

Får väl se hur det avlöper.

Raskesven