Jag har handdator PPC med VGA skärm och BSB plus Bluechartkort, handdator iQue 3600 med BSB-kort, GPSMap76Cs med Bluechartkort plus Magellan 6510 och en äldre handållen Magellan NAV6000 (handhållen med C-map sjökort) - samt den ovan nämnda Raymarine RC 400 med Navionicskort.
RC400 är vida överlägsen de andra i fråga om hanterbarhet, läsbarhet osv. Den kan strömförsörjas med 12-18 volt in, vilket gör att du kan direktkoppla en eller ett par små tolvvolts solpaneler till den för att driva den och ladda upp fyra NiMH batterier. Jag använde två små paneler gjorda för underhållsladdning av motorcykelbatteri tejpade på masten, funkade utmärkt. Ett litet 12 voltsbatteri för alarm eller ett motorcykelbatteri kan man också ha med sig i en snurra. Solcellsladdning skulle jag bara bry mig om ifall turerna varar flera dygn. Då kan man lika gärna koppla solpanelen direkt till blybatteriet och sedan detta till GPSmottagaren.
De som talar om handdatorer inkl HP 4700 utan att ha jämfört med RC400 vet inte vad som finns att jämföra med. Kör man en snurra måste man kunna sköta mottagaren med en hand, det kan med RC400 och eftersom skärmen är så väl läsbar kan man också läsa den om den ligger en meter bort. Laddningssladen behöver bara sitta i under laddning av NiMH batterierna, sedan kan man köra fyra timmar utan sladd (Anm. det är inte att rekommendera att försöka byta batterier i båten, de sprätter iväg pga batterihållarens utformning).
Navionics kort stämmer bra med vanliga papperskortet, bluechart däremot ser rätt annorlunda ut. Bästa vektorkortet är C-map men det faller på att det inte finns någon bra handhållen marin gpsplotter med färg som använder C-map.
Köp ingen motttagare utan att kolla skärmen utomhus i solsken och egentligen ännu viktigare i disigt väder vilket ändrar ljusets polarisation och hur transflektiva skärmar beter sig.