Portabel GPS för båt i S:t Annas skärgård

Hej!

Jag är KOMPLETT nybörjare på det här med GPS:er. Jag vill ha en GPS för båtnavigering i S:t Annas skärgård. Vad behöver jag, hur exakt visas grynnor etc (ska ha den för att navigera där det är tjockt med grynnor).

Den måste vara portabel, gå på batterier och helst räcka ganska länge. Köper man kartor separat?

Tacksam för utförligt svar så att jag förstår.

Mvh Epic

KOlla även Raymarine RC400 som är en handhållen med mkt bättre skärm än någon mindre Garmin kan erbjuda (inkl. 276C). Navionicskort som kommer i uppdaterad version till våren sedan jag och många andra påpekat en del underligheter med tre- och sexmeterskurvorna.

Du ser grynnor bättre med RC400 än med t ex GPSMAp76 C och det är mkt lättare att frisegla, dvs bara ge sig in i gröten av grynnor. Batterierna räcker dock bara fyra timmar så solceller >5 W 12 volt behövs alternativt annan strömkälla för återuppladdning och segling då det skymmer.

Tack för tipset, jag ska kolla in den på stört!

Men jag behöver mer än 4h, ja! Har du ett mer specifikt tips om vad man kan använda (produktlänk?) som strömkälla i en liten båt med snurra? Inget kapell eller möjlighet till fast installation.

[Ändrat av epicflupe 2006-01-19 kl 11:43]

Hej!

Bara en kommentar...

GPS:er är bra saker, men de räcker inte för säker navigation i skärgården. På en portabel GPS med liten skärm är det nog svårt att få den detaljskärpa som behövs för navigering "där det är tjockt med grynnor".

Sjökort gäller. GPS är ett kalasfint komplement!

//Anders

En begagnad IPAQ (kanske med blåtandsgps eller arkon gpshållare för ipaq) med vattentätt hölje runt och rastersjökort med PocketNavigator ger dig samma sjökort som i pappersform. Med fördelen att du ser exakt var du är. Men för att driva detta paket behöver du ju ström (drar iofs inte SÅ mycket) men ändå. Å då blir det ju lite vanskligare.

De vanliga korten över skärgårdarna är ju SÅDÄR bra just i områden med mycket grynnor och skär. En GPS kan därför sällan ersätta en försiktig framfart :) Du får väl hoppas att http://www.hydrographica.se/ kommer till din del av vattnet och gör fina kort!

Ström: En del snurror har ju uttag för laddning av batteri, har du kollat den möjligheten? Annars får du som sagt gå på solceller (kan ju ladda ett 12v-batteri också om detta är enda användningsområdet) alt. laddar du i land. Det där skall nog gå att lösa! Vad är det för båt/båttyp?
[Ändrat av Buda 2006-01-19 kl 20:44]

Skärgårdsnavigering

Hej Epic

Eftersom jag själv har navigerat i s:t Anna skärgård i mera än 40 år så har jag en visserfarenhet av skärgården.
Jag har seglat större delen av den tiden men åker numera 30 knops båt. Idag navigerar jag helt och hållet med handdator och rastersjökort s.k. BSB sjökort (digitala sjökort som helt överensstämmer med Sjöfartsverkets utgåva).

Jag har under åren använd många olika handdatorer tillsammans med lösa GPS mottagare och för dagsläget är det nog en handdator från HP som heter hx4700 som har den bästa skärmen. En VGA skärm med bra upplösning.
Det finns också numera smidiga handdatorer med inbyggd GPS mottagare. Ett exempel på detta är Yakumo Delta X.

För navigation med handdator fodras att du har en mjukvara i handdatorn, Det finns olika mjukvaror men några exempel är Fugawi Global Navigator, OziExplorer och Pocket Navigator.

[raderat /admin]

Mvh
Göran

P.S.
Jag kan väl också tipsa om att Hydrographica jobbar för närvarande med ett antal sjökort i skala 1:10 000 i de mest svårnavigerade områdena söder om Arkösund och ner mot Norra Finnö. Sjökorten kommer att presenteras på båtmässan i Älvsjö i Mars.

D.S.

Jag har handdator PPC med VGA skärm och BSB plus Bluechartkort, handdator iQue 3600 med BSB-kort, GPSMap76Cs med Bluechartkort plus Magellan 6510 och en äldre handållen Magellan NAV6000 (handhållen med C-map sjökort) - samt den ovan nämnda Raymarine RC 400 med Navionicskort.

RC400 är vida överlägsen de andra i fråga om hanterbarhet, läsbarhet osv. Den kan strömförsörjas med 12-18 volt in, vilket gör att du kan direktkoppla en eller ett par små tolvvolts solpaneler till den för att driva den och ladda upp fyra NiMH batterier. Jag använde två små paneler gjorda för underhållsladdning av motorcykelbatteri tejpade på masten, funkade utmärkt. Ett litet 12 voltsbatteri för alarm eller ett motorcykelbatteri kan man också ha med sig i en snurra. Solcellsladdning skulle jag bara bry mig om ifall turerna varar flera dygn. Då kan man lika gärna koppla solpanelen direkt till blybatteriet och sedan detta till GPSmottagaren.

De som talar om handdatorer inkl HP 4700 utan att ha jämfört med RC400 vet inte vad som finns att jämföra med. Kör man en snurra måste man kunna sköta mottagaren med en hand, det kan med RC400 och eftersom skärmen är så väl läsbar kan man också läsa den om den ligger en meter bort. Laddningssladen behöver bara sitta i under laddning av NiMH batterierna, sedan kan man köra fyra timmar utan sladd (Anm. det är inte att rekommendera att försöka byta batterier i båten, de sprätter iväg pga batterihållarens utformning).

Navionics kort stämmer bra med vanliga papperskortet, bluechart däremot ser rätt annorlunda ut. Bästa vektorkortet är C-map men det faller på att det inte finns någon bra handhållen marin gpsplotter med färg som använder C-map.

Köp ingen motttagare utan att kolla skärmen utomhus i solsken och egentligen ännu viktigare i disigt väder vilket ändrar ljusets polarisation och hur transflektiva skärmar beter sig.

GPS

Vilken typ av båt har du? Är det en liten båt så är nog inte en handdator så lämplig om den inte är en "ruggad" variant förstås. Annars tål dom inte vatten alls så lite stänk kan bli dyrt...
En handhållen GPS däremot är vattentät (åtminstone dom stora märkena ) Batteritiderna på en handhållen gps brukar ligga på ca 20 timmar

Mitt tips är att kolla på Garmins och Magellans handhållna varianter med kartmöjligheter... och ja du måste köpa sjökorten separat. Har själv endast erfarenhet av Garmin, deras små handhållna med kartmöjliheter kostar från ca 2500:- i Sverige
Kolla tex på http://www.olssonsfiske.se eller http://www.watskierstagatan.com/.
Finns även bra ställen utomlands att importera ifrån med mkt lägre priser på dom dyrare varianterna.

RC 400 är vattentät och flyter. Navionics.se säljer två demo ex (se länk till lista på hemsidan) för 6683 kr. Se till att få karta med om du köper.

Stort tack för all respons!

Det lutar åt en RC400 - jag förestår ett kollo på Vänsö i S:t Anna och vi färdas i små båtar utan kapell. Fyra timmar batteri borde räcka för våra behov.

Och tack för tipset om kartorna från Hydrographica, jag har mailat dem och hört mig för.

Vi kör igång i juni så det låter ju som att det blir perfekt tajming.

(Har inte gått på en grynna på 13 år hittills, men det verkar både smidigt och kul med en GPS.)

Mvh Eric
[Ändrat av epicflupe 2006-01-20 kl 14:28]

Hydrographicas sjökort

Hej Epic

Några små detaljer bara.

När det gäller sjökorten från Hydrographica så ges dom ut i rasterformatet BSB och kan inte användas i den RC400 som Jonas är så förtjust i.

Det finns så många möjligheter med just dator och handdatorer som man inte får om man är bunden till en tillverkarens kartor. Som exempel har jag roat mig förra sommaren att navigera på digitala foton s.k. ortofoton. Dessa kan köpas i rik formatet direkt från lantmäteriverket hemsida.

Ytterligare så kan du ju använda vanliga topografiska kartor i en handdator. På vissa ställen kan det vara mycket värdefullt att se topografin på öarna.

På "Kollo" kan det ju också vara intressant att kunna lägga in fastighetskartan över Vänsö och använda navigationsutrustningen även på land.

Mvh
Göran

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulfhe Portabel båt för GPS i S:t Annas skärgård Navigering 2
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg