Portabel GPS för båt i S:t Annas skärgård

Hej!

Jag är KOMPLETT nybörjare på det här med GPS:er. Jag vill ha en GPS för båtnavigering i S:t Annas skärgård. Vad behöver jag, hur exakt visas grynnor etc (ska ha den för att navigera där det är tjockt med grynnor).

Den måste vara portabel, gå på batterier och helst räcka ganska länge. Köper man kartor separat?

Tacksam för utförligt svar så att jag förstår.

Mvh Epic

KOlla även Raymarine RC400 som är en handhållen med mkt bättre skärm än någon mindre Garmin kan erbjuda (inkl. 276C). Navionicskort som kommer i uppdaterad version till våren sedan jag och många andra påpekat en del underligheter med tre- och sexmeterskurvorna.

Du ser grynnor bättre med RC400 än med t ex GPSMAp76 C och det är mkt lättare att frisegla, dvs bara ge sig in i gröten av grynnor. Batterierna räcker dock bara fyra timmar så solceller >5 W 12 volt behövs alternativt annan strömkälla för återuppladdning och segling då det skymmer.

Tack för tipset, jag ska kolla in den på stört!

Men jag behöver mer än 4h, ja! Har du ett mer specifikt tips om vad man kan använda (produktlänk?) som strömkälla i en liten båt med snurra? Inget kapell eller möjlighet till fast installation.

[Ändrat av epicflupe 2006-01-19 kl 11:43]

Hej!

Bara en kommentar...

GPS:er är bra saker, men de räcker inte för säker navigation i skärgården. På en portabel GPS med liten skärm är det nog svårt att få den detaljskärpa som behövs för navigering "där det är tjockt med grynnor".

Sjökort gäller. GPS är ett kalasfint komplement!

//Anders

En begagnad IPAQ (kanske med blåtandsgps eller arkon gpshållare för ipaq) med vattentätt hölje runt och rastersjökort med PocketNavigator ger dig samma sjökort som i pappersform. Med fördelen att du ser exakt var du är. Men för att driva detta paket behöver du ju ström (drar iofs inte SÅ mycket) men ändå. Å då blir det ju lite vanskligare.