Polyesterväv?

De flesta konstruktioner med epoxy (eler polyesterplast) och armeringsmaterial bygger på att man använder ett så hårt material som möjligt i armeringen (kolfiber verkar vara kung). Om jag inte minns fel bygger Sven Yrvind sina båtar i epoxy med ett "segare" armeringsmaterial - jag tror det är polyesterfibrer. Jag minns att jag hört eller läst att han testat olika armeringar och att hans "bris-material" blir mjukare men tål upprepade påfrestningar tusenfallt bättre. För många friluftsprylar (t ex skridskobindningar) är långvarig hållfasthet och seghet viktigare än hårdhet. Är det någon som vet mer om detta och/eller vet var man i så fall kan få tag på sådant armeringsmaterial?

m.; sa:
De flesta konstruktioner med epoxy (eler polyesterplast) och armeringsmaterial bygger på att man använder ett så hårt material som möjligt i armeringen (...bygger Sven Yrvind sina båtar i epoxy med ett "segare" armeringsmaterial - ... Är det någon som vet mer om detta och/eller vet var man i så fall kan få tag på sådant armeringsmaterial?

Man bör ha i åtanke att han hade väldigt specifika krav på sina byggen, och att det som framstod som lämpligt för honom kanske inte passaar så många andra.

Sen är nog inte "hårt" det rätta ordet, utan snarare stumma eller oelastiska.

Det första du skall gör är att bygga i epoxi, och inte polyester, bara det kommer öka slaghållfastheten avsevärt. I övrigt så är det bara att börja experimentera, allt som inte löses upp av bindemedlet kan, med varierande framgång, användas som laminering.

Nylon, silke eller t.o.m. bomullstyger fungerar utmärkt.

Vad jag minns av en båtmässa där Sven ställde ut för många år sen så var det dacron(segelduk) som han hade provat att laminera med.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myospinae Flamskydd polyesterväv? Gör det själv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg