Polycarbonat hälsovådligt?

Det ryktas om att polycarbonat (plasten som används i en hel del vattenflaskor av s.k. nalgene-typ) kan vara hälsofarligt. Bland annat wikipedias artikel tar upp en del matnyttigt (hihi), det refereras till en del nyare artiklar och undersökningar. Jag ville bara se om det är någon som är mer insatt, eller som kanske rentav undviker dessa produkter pga av hälsorisken. Att det tas på allvar innom branschen kan man se då t.ex. mountain equipment co-op (alltså inte det brittiska företaget) har dragit in sina polycarbonat produkter.

Enligt de refererade undersökningarna ska det vara en försumbar risk att använda dessa plasttyper, men det vore ändå kul å se om det var någon som har en välgrundad åsikt.

A, just det, en liten länk vore kanske på sin plast (hahaha)

Va!?

Skummade bara lite,men vad menar dom.Utsöndrar de nåt,eller bör man inte äta flaskorna?

peter

Man bör nog inte äta flaskorna, men av helt andra anledningar än eventuella hormonstörningar. Tror inte att kroppen kan spjälka någon plast särskilt bra.

Det är tydligen bisphenol A som är boven i dramat. wikis post på det

Senast ändrad:
Ölburkar

läskburkar etc har en plastbeläggning på insidan som innehåller det här ämnet. Torde vara en större riskfaktor än Lexan/Polycarbonat kärl och andra köksutensilier.

Östrogeneffekter från miljöföroreningar är en obehaglig och ökande problematik som drabbar t ex fisk och sannolikt även människa.

Thure

Tur att man inte köper läsk då. Öl däremot? Hmm brukar oftast, vilket egentligen är sällan, köpa på flaska, som tur är.

Men om man tänker på alla som har lexanflaskor som 'vattenflaska' (varför man nu ständigt ska dra omkring med en massa vatten) så borde det ju ge mer påverkan än en läsk då och då. Eller?

Feminisering av fisk är en riktigt obehaglig företeelse, man får hoppas att någonting görs åt den enskilt största östrogenboven; p-piller. Men det är en helt annan debatt.

Givetvis ska man använda svensk stavning, polykarbonat heter det alltså! Slarvigt av mig. Första artiklen från vår bostad visar att äldre nappflaskor av polykarbonat kan ge upp till 50 mg bisfenol A om dagen, vilket är 60 ggr mindre än EUs gränsvärde, detta gränsvärde har enligt artiklen dock blivit kritiserat från många olika håll, bl.a. WWF.

Efter att ha läst den artiklen saknar jag inte direkt min gamla spruckna lexanflaska. Även om jag väger mkt mer än ett barn i nappflaskålder.

Vidare säger artiklen att hormonstörande bisfenol A förekommer i en rad olika konsumentförpackningar och olika byggmaterial. Det kanske inte ens är lönt att försöka undvika det?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg