Poles apart

Skidstavar alltså. Slalom åkning...för länge sedan 125cm. Telis försökte med teliscopiska av olika slag & med varierande längde & livslängde...men all hade samme öde... dog frmförallt i puckle pist. Kommit fram till 120cm fasta som avvägning mellan kortare för piste bruk, praktist i liftkö & med "rätt" truget bra i & utanför pist. Jag vet att det är traditionellt som telis åkare att ha telescopiska men min erfarenhet är att de kollapsa på just det värsta lägget.

Hur gör ni, vad har mi prövat, vilka märke. Pete

öringen; sa:
Teleskopstavar används enbart på topptur. Pist + teleskopstav = dyr erfarenhet

Jag har haft mina sherpa-3 i snart fem år och kört stenhårt med dom både i pist och offpist. aldrig varit några problem eller att dom gått sönder...

Fasta vid all åkning. Billigast möjliga eftersom jag avverkar 2-3 stycken en normal säsong.
Enda gången jag önskar jag hade teleskopiska är när man har långa transporter på platten, dvs utan stighudar.

Låter bekant...

...haft fler par stavarinklusive av ett par köpt i frankreike som var "unbreakable"...

...nästan höll en vecka. Ser rätt av om man åker med blandad par också.
Pete

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg