Att dom inte har säkerhetsrutiner för att förebygga att sånt här händer! Det är inte vad dom har gjort utan vad dom inte gjortJag hänger inte riktigt med, vad är du förbannad på? Vad är det kommunen/skolan gjort fel?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Pojke försvunnen - hittad
- Trådstartare millimeter
- Start datum
Att bli förbannad på kommunen hjälper väl föga, men nog är det märkligt att de (enligt en tidningsartikel) hade två vuxna gående sist för att se till att alla hela tiden var med när de BÖRJADE gå ner för fjället, men inte när de kom fram till sjön...
Den uppgiften kan naturligtvis vara fel, MEN ett barn i en grupp SKA INTE kunna bli efter för att det stannar och äter myror (eller räknar duvskit på stadshustaket). Så enkelt är det och någon har brustit i uppsyn och ansvar.
Den uppgiften kan naturligtvis vara fel, MEN ett barn i en grupp SKA INTE kunna bli efter för att det stannar och äter myror (eller räknar duvskit på stadshustaket). Så enkelt är det och någon har brustit i uppsyn och ansvar.
Senast ändrad:
MEN ett barn i en grupp SKA INTE kunna bli efter för att det stannar och äter myror (eller räknar duvskit på stadshustaket). Så enkelt är det och någon har brustit i uppsyn och ansvar.
Jag vill inte låta som en nyliberal fatalist, men jag tycker inte att man kan tro att man i verkliga situationer alltid kan förebygga sånt här. Nu har vi ju alla begränsad information om fallet, men jag ser det ur två perspektiv:
A. Är man 10 år har man ett eget ansvar eftersom man mycket väl vet man att man ska följa sin grupp när man är ute i vildmarken. Bara för att man inte juridiskt kan avkrävas ansvar betyder det inte att man saknar ansvar.
B. Olyckor händer. Sånt är livet.
Håller med dig Martin. Shit hapens oavsett rutiner. Strong kille och vad sjkolans rutiner behöver vi nog inte fundera påom de "ändrat" sina rutiner. den eller de stackars lärare som råkade vara ansvariga just då grabben försvann lär ju inte sovit så gott denna natt så om den saken läre det inte behövas sägas mer. Barn är barn och så är det och så läre det förbli....
Lyckligt slut
Lyckligt slut
Min uppfattning är att det inte finns något som man alltid kan förebygga, men det förändrar inte ansvarsfrågan. Vuxna människor som tar på sig att leda barn i grupp tar också ett stort ansvar. Större än de flesta inser (vilket om man ska vara krass förmodligen är bra, annars skulle väl ingen göra det...) Det ansvaret är både moraliskt och juridiskt. Om någon har brustit juridiskt i den här händelsen har jag ingen uppfattning om, och det var inte heller det jag menade (fast jag borde förståss ha skrivit det så det inte kunde missförstås). Moraliskt har däremot den eller de vuxna som inte märkte att pojken stannade och blev efter, inte tagit sitt ansvar, helt oavsett utgången.ag tycker inte att man kan tro att man i verkliga situationer alltid kan förebygga sånt här.
Många tioåringar lever ofta i sin egen värld och kan när som helst glömma allt som vuxenvärlden kallar eget ansvar. De ser något spännande och glömmer helt vad som händer runt omkring dem. Det är helt naturligt och innebär inte att barnet på något sätt gör fel. Om det innebär att det blir problem, är det ett vuxenproblem. De vuxna som har ansvar för uppsynen av barnet har missat att ta med det i beräkningen.Är man 10 år har man ett eget ansvar eftersom man mycket väl vet man att man ska följa sin grupp när man är ute i vildmarken. Bara för att man inte juridiskt kan avkrävas ansvar betyder det inte att man saknar ansvar.
A. Är man 10 år har man ett eget ansvar eftersom man mycket väl vet man att man ska följa sin grupp när man är ute i vildmarken. Bara för att man inte juridiskt kan avkrävas ansvar betyder det inte att man saknar ansvar.
B. Olyckor händer. Sånt är livet.
Håller med dig till viss del på B eftersom man aldrig kan förutse alla risker, men på A måste jag säga: Sorry, du är ute och cyklar.
Varför tror du att de inte kan avkrävas juridiskt ansvar? Kan det kanske vara för att de inte har något koncept av handling och konsekvens, och därmed inte klarar att ta ansvar? En tioåring har helt enkelt inte förmågan att koncentrera sig på flera saker samtidigt, eller ens en enda sak en längre stund.
Barn och hundar är rätt lika på den punkten.. att leva i ögonblicket och inte kunna se varken framåt eller bakåt. Och lika lite som min hund kan ta ansvar för sina handlingar kan man avkräva en tioåring ansvar för en sådan här "rymning".
För att fortsätta hundjämförelserna: Jag är helt och hållet ansvarig ifall min hund biter någon, oavsett omständigheter. På samma sätt är det i det här fallet helt och hållet den ansvariga personalens fel. Om de har blivit tilldelade för lite resurser (dvs om de inte är tillräckligt många för att hålla koll på ungarna) är det för 17 deras ansvar att vägra genomföra utflykter tills de har resurser att genomföra dem på ett säkert sätt.
Håller med dig till viss del på B eftersom man aldrig kan förutse alla risker, men på A måste jag säga: Sorry, du är ute och cyklar.
Varför tror du att de inte kan avkrävas juridiskt ansvar? Kan det kanske vara för att de inte har något koncept av handling och konsekvens, och därmed inte klarar att ta ansvar? En tioåring har helt enkelt inte förmågan att koncentrera sig på flera saker samtidigt, eller ens en enda sak en längre stund.
Barn och hundar är rätt lika på den punkten.. att leva i ögonblicket och inte kunna se varken framåt eller bakåt. Och lika lite som min hund kan ta ansvar för sina handlingar kan man avkräva en tioåring ansvar för en sådan här "rymning".
För att fortsätta hundjämförelserna: Jag är helt och hållet ansvarig ifall min hund biter någon, oavsett omständigheter. På samma sätt är det i det här fallet helt och hållet den ansvariga personalens fel. Om de har blivit tilldelade för lite resurser (dvs om de inte är tillräckligt många för att hålla koll på ungarna) är det för 17 deras ansvar att vägra genomföra utflykter tills de har resurser att genomföra dem på ett säkert sätt.
Jag håller helt med dig om ansvarstagande men tror att man kan dela på ansvaret ledare gentemot grupp man måste bara hitta rätt nivå av ansvrstagande för gruppen.
Man kan aldrig förebygga altt men man kan i alla fall försöka, att inte göra det låter väldigt lez affaire ( shit happens).
Laissez-faire betyder ungefär "låt gå" och används som en beteckning för ekonomiska system där statens inblandning i form av skatter och regleringar är minimal. Lez affaire kan möjligtvis vara titeln på en porrfilm.Jag håller helt med dig om ansvarstagande men tror att man kan dela på ansvaret ledare gentemot grupp man måste bara hitta rätt nivå av ansvrstagande för gruppen.
Man kan aldrig förebygga altt men man kan i alla fall försöka, att inte göra det låter väldigt lez affaire ( shit happens).
Laissez-faire betyder ungefär "låt gå" och används som en beteckning för ekonomiska system där statens inblandning i form av skatter och regleringar är minimal. Lez affaire kan möjligtvis vara titeln på en porrfilm.
Där ser man !
Undrar hur detta skall sluta ?
Lutar mig bakåt med en porlande Lokadrink i handen
Oj jag stavade fel, va bra att det finns folk som har tid att rätta en. Det brukar även användas när man pratar om olika ledarstilar där Laissez-faire är en av dom , finns även demokratisk och autokratisk. (tror att jag stavade det rätt ) Men SHIT HAPPENSLaissez-faire betyder ungefär "låt gå" och används som en beteckning för ekonomiska system där statens inblandning i form av skatter och regleringar är minimal. Lez affaire kan möjligtvis vara titeln på en porrfilm.
Har själv erfarenheter av lärare som inte beaktar säkerheten när man friluftar med dom, bla en kanotfärd (kanadensare) som jag fick avbryta, det båste utav he....., och på en hög utsiktspunkt klättrade barnen, i 10 års åldern på kanten vid stupet, så jag sa till läraren att lägga ut barnens ryggsäckar som markering hur nära stupet dom fick gå...
Jag om jag hade skolgående barn idag skulle inte känna mig lugn vid utfärder.
Skolan tvingar ofta lärare som inte har kompetens att genomföra aktiviteter med barnen, en franskalärare orienterade med barnen en gång o gick fel med dom ca 1 mil, hon hade kartan uppochned... Kallt var det, regn, höst, samt bara ett par timmar till skymning....
Som tur var höll dom ihop....
Näe för fanken håll era kära barn hemma friluftsdagarna om ni inte känner er tillräckligt trygga !
Jag om jag hade skolgående barn idag skulle inte känna mig lugn vid utfärder.
Skolan tvingar ofta lärare som inte har kompetens att genomföra aktiviteter med barnen, en franskalärare orienterade med barnen en gång o gick fel med dom ca 1 mil, hon hade kartan uppochned... Kallt var det, regn, höst, samt bara ett par timmar till skymning....
Som tur var höll dom ihop....
Näe för fanken håll era kära barn hemma friluftsdagarna om ni inte känner er tillräckligt trygga !
Vad är det för skitsnack att 10-åringar inte kan koncentrera sig på fler saker samtidigt! Det är inte femåringar vi pratar om!
Att sedan jämföra att det är ditt ansvar ifall din hund biter någon med att det är personalens fel att killen kom bort!
Det är stor skillnad på att vara ansvarig för något och ha begått ett fel.
För att ta en utsvävad jämförelse:
Om skolklassen är ute på fjället och det helt plötsligt sker ett oväntat väderomslag och det blir snöstorm. Personalen är fortfarande ansvariga för säkerheten men dom har inte gjort något fel och helt plötsligt så har de inte tillräckliga resurser för att klara av situationen till 100%.
Det finns alltid situationer som, med facit i hand, visar att man skulle ha gjort saker annorlunda. Man kan inte ta med allt i beräkningen. Då skulle inget bli gjort.
Nu säger inte jag att personalen inte gjort något fel. Men innan man känner till den sanna historien så tycker jag att man skall vara lite försiktig med att vräka ur sig "Ni har gjort fel!", "Ni hade för 17 för lite resurser att göra en sådan här sak!" o.s.v
//Peter
Liknande trådar
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg