plötslig kraftig kursinstabilitet i medsurf

Hej!

Har mest kört tvåmanna tidigare och då inte upplevt någon kraftig kursinstabilitet i medsurf, när jag var ute senast i enmanna blåste det ordentligt med kraftigt medsurf, när jag hade en fart som var snabare än vågorna så hände det att kajaken plösligt drog mycket kraftigt åt vänster eller höger, är det så det är när man kör med enmanna i kraftig medsjö eller kan det ha och göra med att jag har ett mjukt fishtailroder, finns det någon speciell teknik man kan använda för att avvärja och undvika dessa plötsliga urspårningar?

Mikael
 
Fenomenet kallas broach, broaching. Och kan bero på många saker. Ytvattnet på framsidan av vågen rör sig av tyngdkraften och vågens dynamik framåt detta gör att man accelererar in i nästa våg. Stoppar båtan upp för mycket så vill båten vrida sig runt 90 grader och lägga sig tvärs sjön vilket inte är speciellt roligt.

Det gäller att båten är rätt trimmad det är bra om man har tunga saker långt bak viktigt är också att sitsen sitter rätt.

Det gäller förstås även att båten har rätt utformning förskeppet måste har rätt volym så att det bär sig över sjön och akterskeppet måste ha rätt utformning så att det inte tappar greppet. Otroligt viktigt är också att båten har rätt deplacement en båt som ligger alldeles för högt i vattnet kommer bara att fladdra runt som ett löv på vattnet. Båten måste helt enkelt harmoniera

Wavepiersing är också en ny teknik

En kort båt har förstås lättare för att broacha än en lång som du själv upptäckt

Det kan också vara ett tekniskt problem det kan vara glapp någonstans eller roderlinorna kan vara mjuka och töja sig

Det är också en fråga om vana medsjöpadding är trixigt och kräver att man övar

Surfskidpaddlare är duktiga på att utnyttja medsjö

http://www.youtube.com/watch?v=6oDpWYkXA9A

Surfskidor är dryga 6meter

Hans Friedel
 
Fenomenet kallas broach, broaching. Och kan bero på många saker. Ytvattnet på framsidan av vågen rör sig av tyngdkraften och vågens dynamik framåt detta gör att man accelererar in i nästa våg. Stoppar båtan upp för mycket så vill båten vrida sig runt 90 grader och lägga sig tvärs sjön vilket inte är speciellt roligt.
.....
Hans Friedel

....och när ytvattnet börjar komma ikapp kajaken fungerar rodret bakvänt, d v s liten "rättning" med rodret i normal riktning ökar vridningen åt fel håll (om rodret fortfrande är kvar i vattnet. Hur ett mjukt roder då flexar kan man bara spekulera om.
 
Bra svar hitintills

men kompletterar lite.

Fenomenet kan uppstå på flera olika sätt.

Vid korta höga vågor kommer ofta släproder helt ovanför ytan och då försvinner förstås roderverkan samtidigt som kanotens för plöjer in i framförvarande våg när man kommer ikapp den och det kan leda till framåtkullerbytta eller till vridning mycket kraftigt till vänster eller till höger.

Man kan motverka risken för detta betydligt genom att välja en rejäl vinkel på kursen i förhållande till vågorna och får också högre fart genom att snedda i surfen.

Ett stort roderblad är generellt inte fördelaktigt då roder eller centerbord vid högre fart kan starta en kavitering av vattnet som ger en kraftig vridning. Fenomenet som kallas kastfall är välkänt bland vindsurfare som väljer att helt dra upp centerbord vid medsurf. Brädan vrids runt utmed en axel i längsled och seglet brukar gripas av vinden och kastar iväg surfaren som en katapult.

En akterut flatbottnad kajak är sannolikt lättare att hantera i medsurf. Skädda bör man fälla in om det är möjligt och släproder är det antagligen lugnast att fälla upp på däcket.

Thure
 
what to do?

Och så här tänker "lilla jag":


Jag tror att du kommer att bli bättre på att hantera broachning ju mer du är ute. Man känner att den är på gång och få en chans att styra upp innan det gått så långt. Ett stödjande eller bromsade akterligt styrtag kan hjälpa bra. I synnerhet ju tidigare ju känner att det är på gång... Om du tittar lite noga på Surfskifilmen så ser du att även dessa hjältar tar hjälp av paddelns baksida (för vila? för balans? alternativt för styrning för att hindra broachtendenser?).

Om du är sugen på att prova fler sätt så kan du spana in mer skärande akterliga styrtag... Kraftfulla grejjer, men det kan ta ett tag innan de sitter med trygghet.

Både det bromsande styrtaget och det skärande styrtagen kombineras med fördel med att luta skrovet lite åt "fel" håll. Precis så som man underlättar styrning av skeddakajaker. Funkar ofta även på skrov designade för roder.

Själv, med min skeedalösa skeddakajak, kombinerar jag "lutsväng" och en stödjande men rättså nätt "broms" i höjd med min kropp i tidigt skede (inte så långt akterut alltså). Om det barkar åt fanders så slänger jag i ett skärande tag rätt långt akterut (men då vågar min kropp inte hålla kvar lutsvängen :) ).

Jag skulle tro att Björn Thomasson utvecklar resonemangen, åtminstone bitvis, på sin ypperliga hemsida.
 
Jag har råkat ut för problemet i en Pörnieszki Condor, där hamnade man (i den mån man råkade paddla i riktiga vågor) i problem i medsurfen närmast regelmässigt. Det kändes som om man helt enkelt sladdade nedför vågen med akterskeppet, jag minns att det brukade var i rätt korta vågor, men jag tror den hade en bra stäv som inte bromsade i nästa våg - men för litet roderblad (underliggande). Kan även tänka mig att akterskeppet i största allmänhet hade för stort "släpp".

Det var mycket irriterande eftersom det ändå hade varit tillräckligt spännande i vågorna ändå i just den kajaken, och efter en sladd stod man ju helt på tvären och hade tappat all fart.

Den kajaken var en aning lurig med kursen rent allmänt.

Släproder hamnar väl lätt i luften när vågorna är branta/korta och det lär väl ett mjukt roder också kunna gör om det sitter längst bak.
 
Som sagts tidigare fastnar vissa kajaker med fören i en våg och med den akterligliggande våg som trycker på bakifrån vrids kajaken lätt ur kurs. Surfskis har ganska bra volym i fören för att behålla farten genom vågor. Surfskis broachar också ifall rodret ligger på en vågtopp alltför länge.
Uppe på vågtoppen rör sig vattnet ungefär lika snabbt som vågens fart framåt och därmed ger rodret ingen styrverkan. Det gäller alltså att få ner kajaken lite längre ner i vågdalen och få upp farten på kajaken. Som syns i filmsnutten, försöker kanotisterna behålla fart på surfskin och därmed kunna byta våg. Det blir också viktigt att flytta tyngdpunkten för att få skrovet att tippa ner i vågdalen så snabbt som möjligt. Det går att "hoppa" i sitsen när skrovet ligger på gränsen till att tippa över likt vågsurfare gör på sina brädor.

Racing och vissa motionskajaker brukar skära ner fören i framförvarande våg och då blir det svårare att få fart. Detta problem märk extra väl ifall man ligger på våg efter en båt. Det är betydligt enklare att klättra över vågor med en havsracer än med en slätvattenracer.

Jag tror den största orsaken till att surfskipaddlarna låter paddeln surfa på vattenytan är för att behålla balansen. När skidan väl sticker iväg på så stora vågor går det så pass snabbt att de inte hinner med att paddla.
 
Tror inte att vågorna kommer ifatt paddlare speciellt mycket. Generelt så brukar ju paddlare komma ifatt vågorna.

Dock är det förstås skillnad på vågor och vågor

http://www.spike.com/video/billabong-odyssey/2651541

Mike Parson Respekt!!

Att surfskipaddlarna tar ett lågt stöd är nog som redan sagts mer att man passar på att vila ungefär som cyklister gör när det blir brant nerför.

Hans Friedel
 
När jag försöker mig på kajak-surfning med Safarin tycker jag det underlättar mycket för kontrollen att luta sig ordentligt bakåt när vågen trycker på, i kombination med styrande paddeltag då för kursändringar. Annars blir det gärna dessa ofrivilliga vändningar. Vet inte om det funkar lite bra för havskajaker.
 
Jo jag lägger oxå min vikt akterut vid surf å tror oxå att övning ger färdighet! Våga paddla på i stället för att fega är nog oxå lite av lösningen!
Kollade lite på det mjuka fishtail roderbladet tyckte att det var mkt "grunt" + det mjuka bladet kan ej vara positivt vid surf!
Själv sätter jag på mitt stora blad(smart-track) när det blåser å det blir mkt surf :)

/Janne
 
Så här kan det se ut

779c6e0c37121f5b6d7fd0af92df82ac.jpg


Den här kajaken saknar i princip helt kursstabilitet och bärigheten i fören är ringa. Paddlaren vilar på ett lågt stöd kombinerat med ett lätt styrtag. För att ligga rätt i vågen lutar han sig något bakåt. Att få detta att funka kräver helt klart övning.

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Veon Kraftig ökning av sjöräddningsinsatser Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg