Plenty !

Hej !

Har varit inne på cyelcomponents.com och tittat på en ram som säljs där, Plenty ryder. Är det någon som har en uppfattning om hur dessa ramar beter sig ute i skogen geometri och så...

Skulle även va glad över att få höra lite objektiv kritik vad som skiljer XT och LX sytemet när det gäller funktion, livslängd.. är XT värt lite extra pengar.

 
Tveksamt

Här var vi nyanserade!

Skillnaden mellan LX och XT ligger mycket på prestigeplanet. I och för sig är nog XT över lag lite lättare och av lite högre kvalitet. Det kan ha betydelse för slitstyrka och funktion under svåra förhållanden. Jag tror dock att skillnaden är liten. Viktigare är nog att ha bra kvalitet rakt av på sina komponenter så att inte t ex naven eller vevarna är av mycket billigare kvalitet än resten.

MVH

Peter Ask
 
Cykelkomponenter!

Vad ska du använda cyklen till?
Om du inte ska tävla så är Deore den kanske mest prisvärda komponent gruppen. Har fått bra kritk i bla MTB UK som berömmer den bla för hög driftsäkerhet. Jag skulle nog heller satsa pengarna på bra hjul än de bästa och lättaste komponenterna.
 
XT vs. LX

Jag har haft lite blandat LX/XT/XTR i min cykels glada barndom och har följande erfarenhet: XT är lite lättare, har bättre finish och lite schysstare precision. Ett mer solitt hantverk helt enkelt. XTR är egentligen tävlingsgrejer och som sådana har de inte samma uthållighet som XT. Alltså, och här verkar de flesta vara överens, XT är Shimano's slitgrupp och är nog den bästa för en hoj som ska köras hårt och ofta. Men det är klart, XTR är ju lite läckert, så om du har råd kan du ju hypa hojen med det...

Plenty har jag inga egna erfarenheter av, men vill minnas att de testats i nåt nummer av Mountainbike, och där fick det goda betyg.
 
Har testat många olika cyklar och det är inte alltid som de med en svindyr XTR bakväxel som har varit de bästa. Det spelar ingen roll ifall det står XTr på den ifall den är gammal och sliten, Kedjan gnislar och kuggen på dreven är utslitna.
Då är det bättre att lägga sig på den nivån så att man har råd att köpa ny kedja, kasset och växelförare lite oftare. Då får man en mycket bättre fungerande cykel.
Glöm inte bort att ta hand om grejerna när man köpt dom också.
 
Det beror på hur mycket och hur allvarligt Du håller på. Om du åker mycket är det lika bra att köpa riktiga doningar med en gång, alltså inte under xt. Själva har vi lite blandat xt och xtr. Har hellre xt fram för vi vill ha riktigt låga vxl 22 på minsta klingan och xtr bak. Funkar utmärkt i alla fören.

Per
 
LX => XT

Kör LX fram för första gången på min nya cykel (den förra var XT).
Mellanklingan skall jag byta för andra gången på ett år. Faan.. det kostar på! ;-)
Byter upp mig till XT och ser om det blir bättre så...
 
Plenty Ryder

Tjenis..
Vi på BikeTrail testade en Plenty Ryder sommaren 2000.
Mitt intryck av Rydern är bara bra... Den känns jäkligt trevlig både uppför och utför.

Vill du ha mer info kan du kolla in våra testresultat.
Den ligger under "tester"
http://biketrail.318.nu

Robban@Biketrail
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
appelo Plenty Carver Mountainbike 0
evsson Plenty Mountainbike 0

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg