Plaststång och gummiplugg ?

Till ett vikbart kolfiberrör skulle jag behöva en gummifot samt en 6mm plaststång. Stången ska jag sticka in i överst och göra en spets till tarpen samt foten för att inte få sprickor. Undrar var man hittar detta enklast ? Har googlat mig runt ett tag.

Vad är det för ytterdiameter på kolfiberröret? (För foten ska väl sitta utanpå?)

Jag tror det kan vara svårt att hitta vettiga "off the shelf"-grejer till såna där specialbyggen, till foten skulle jag nog satsat på lite smältlim eller epoxy i hålrummet och sen vulktejp. Till pinnen jag hade letat efter nåt som passar hyffsat och eventuellt slipat ner mer sandpapper för att få ner det. Men vet inte om det är bra att sätta nåt inuti kolfiberröret, är det inte risk att man spräcker det? Gissar att det skulle behövas en hylsa utanpå för hållbarheten.

Hornbach har en massa prylar till möbler om du har vägarna förbi ett sånt byggvaruhus. En massa olika pinaler och ändpluggar såg jag sist jag var in.

Tackar

Tackar ödmjukast för tipsen, inte helt lätt att hitta på clasisjön. Ska prova med någon hobbybutik också, behöver ju inte meterslängder direkt men det går ju att kapa. Plugga med epoxy är ju en variant på botten. Kan hitta något i en fiskebutik också.

Hur ser din tarpstång ut, inner resp ytterdiameter? Räknar med att 6mm pinnen är för änden upptill och skall passa i något hål på tarpen?

Innermått 6mm upptill. Yttermått 18mm nedtill. Stången ska jag sticka ner i röret upptill så kommer det passa perfekt i tarpen. Ska bara köra med en stång den andra sidan får gå mot backen eller den del av stången jag kanke kapar av, den är 135 cm.

OK, trodde ev stången var grövre så du behövde en distansbit vid monteringen av tappen i röret.
Till 6mm tappen, kolla med någon lokal sportfiskebutik om de har någon skrothörna med avbrutna spön. I så fall kan du säkert hitta en sektion i lagom ytterdiameter som du kan kapa med en bågfil till lagom längd. Limma fast i tarpstången med epoxilim.
Risken att tarpstången splittras i ändarna är ganska liten då den mestadels är tryckt och inte utsatt för böjkrafter som ett fiskespö. Vill man säkra sig för slittring bör man linda med spölindningstråd (som lackas med epoxilack)1,5x ytterdiametern på stången (=röret). Nu antar jag att du inte har tillgång till detta, varför det borde funka med 5-6 varv eltejp som du lindar rejält tight.

Nertill antar jag att du tänker dig något liknande detta, 19mm borde passa på din stång med ev några varv maskeringstejp+epoxilim?:
http://www.clasohlson.com/se/Golvskydd-Skotten/Pr310590000

Perfekt

Tack bra tips, gäller att komma på vad saker heter i verkligheten så att säga även om de kan användas till annat. En sann utmaning bara det.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg