Plastgrejen som skyddar säkringsloopen

Tjoho, har en arc'teryx sele som jag verkligen gillar men den kommer förpassas till sopkorgen inom kort pga att säkringsloopen har "sågat" mot benslingorna och nött ner materialet där. Använder mest den selen för is, alpint och långturer så den tar väldigt få fall och då känns det rätt onödigt att kassera den när resten är i tipp-topp skick. Vissa tillverkare sätter dit ett plastskydd som ska förhindra nötningen, funderar på att försöka få tag på en sån och trycka dit på nästa sele så kanske den håller lite längre.

Nån som vet om de säljs lösa någonstans eller har en gammal som du vill sälja till mig?

Tror att industrin kallar detta för "planned obsolescence", dvs de är fullt medvetna om problemet (och har troligen medvetet skapat det) men tänker inte göra nåt åt det för det ökar försäljningen.

Kan man inte göra nåt själv med silvertejp eller liknande?

Silvertejp

Yes, jag vill hävda att det går att använda silvertejp till problemet.

Min gamla favoritsele, en Petzl Calidris (gillar de stela utrustningshängarna bl.a.) hade samma nötningsproblem vid säkringsloopen. Den såg rätt risig ut men jag gjorde bedömningen att den bärande delen fortfarande var intakt och "stärkte upp" (läs: skydda mot vidare nötning) detta ställe med ett par varv silvertejp. Jag lyckades förlänga livstiden en hel del men eftersom selen nu är över 10-12 år så valde jag tillslut att köpa en ny...Eller rättare sagt begagnad, två st Corax, gamla modellen med stela utrustningshängare :)

Angående silvertejp så ska man självklart vara medveten om att det är skillnad på silvertejp och silvertejp...Typ Claes Ohlson har både den dåliga sorten och den bra (dyrare). Men i just detta fallet funkar säkert en billigare silvertejp...Har lagat jackor med den "bra" silvertejpen och det håller 20 ggr längre med den bra varianten.

Bilagor

• P8295703.jpg
    P8295703.jpg
    44.4 KB · Visningar: 455
  • P8295704.jpg
    P8295704.jpg
    49.5 KB · Visningar: 440
  • P8295705.jpg
    P8295705.jpg
    49.2 KB · Visningar: 455
Det har varit uppe tidigare hysteriken kring att tejp försvagar selen. Det är ingenting som jag varken tror på eller eller har sett riktiga tester på. Selar kostar inte så jättemycket tycker jag, och jag byter hellre sele än tejpar den. Fast det är klart, senast jag köpte sele köpte jag en rea-sele för 500 kronor som hade kostat 800 kronor, och det finns selar för 1500 kronor och det är dyrare.

Klistret i tejpen skulle ju i alla fall teoretiskt kunna påverka materialet i selen, men jag tror inte det är ett praktiskt problem eftersom de klister som används på tejp idag troligen är väldigt "snälla". Förr kunde det ju finnas lite alla möjliga skumma mjukgörare och lösningsmedel, men dagens hälso- och miljöregler har nog fått bort det mesta sånt.

Klistret i tejpen skulle ju i alla fall teoretiskt kunna påverka materialet i selen, men jag tror inte det är ett praktiskt problem eftersom de klister som används på tejp idag troligen är väldigt "snälla". Förr kunde det ju finnas lite alla möjliga skumma mjukgörare och lösningsmedel, men dagens hälso- och miljöregler har nog fått bort det mesta sånt.

Med lite tro kommer man långt. Hallelujah, goddamnit!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg