Plastcykeln får nu sällskap av kartongcykeln

De skriver mest om ramen, på cykeln som helt är tillverkad av kartong.
Jag måste erkänna att jag är mer nyfiken på däcken, kedjan, ringklockan, lyset osv...

Undrar om det inte vore bättre för de där fattiga länderna att starta småindustrier för tillverkning av vanliga cyklar. Stålrör är billigt och att svetsa kan väl alla lära sig.

Det mest imponerande med denna cykel är väl att det fungerar (kanske... en tid...)

hyrcykel

Eftersom SJ vägrar ta med cykel på tåg, hyrcyklar kan vara svårt att får tag i och kostar en del så är detta ju perfekt för att upptäcka en ny stad när man är på resa/Semester, när man kört den i 2 dagar slänger man den i en återvinningsstation eller hellre lämnar hojen olåst så blir den säkert övertagen av ny brukar ganska snabby

Imponerande!
Hoppas att den faktiskt blir masstillverkad och att den faktiskt kommer att säljas i Sverige. Men det är nog att hoppas på för mycket.

Om man kollar

på filmen ser man att det finns däck och bromsar som inte är gjorda av kartong. Remdrift av gummi och sannolikt finns lager som inte är gjorda av kartong. Men hjul ram styre sadel vevarmar mm är kartong.

Jag tror inte att den blir billigare att tillverka än en stålram då det är många arbetsmoment. Materialkostnaden kanske är lägre än på en stålcykel men knappast arbetskostnaden.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg