clasanson; sa:
Hej cykelentusiater,
Jag och kvinnan i mitt liv har fått för oss att cykla Sverige från norr till söder. D?vi inte har varit ute p?någon s?lång cykling innan, (det längsta har varit ca: 650 km) s?sitter man ju med en del funderingar. Dessutom saknar vi erfarenhet om hur proviantering och boende(tält) löses i de norra delarna.
Maaste foer medge att jag aldrig gjort naagon cykeltur i Sverige. Det laengsta paa en dag i Sverige aer 6 km tror jag och detta aer foer ca 15 aar sedan. Har foer all del cyklat naagra fler mil utomlands och det aer inte saa stor skillnad
Att taelta i norra delarna av landet ska inte skilja sg saa mycket fraan de soedra. Lite kallare, kanske mer mygg och en mindre risk foer objudna gaester.
Att koepa mat i norr gaar faktiskt att goera naestan lika enkelt som i syd, enda skillnaden aer att det aer dyrare och laengre mellan butikerna. Om ni planerar att cykla fraan syd till norr saa gaar det att koepa all mat i nordvaestra Skaane daer det laer vara billigast i Sverige och ha med den paa hela turen. Det aer ingen omoejlighet att koepa paa sig mat foer 270 mil. Blir ganska tungt men det fungerar. Jag skulle foeredra att koepa mat efter hand men detta aer upp til var och en. OK, jag laeste igenom ert inlaegg igen och saag att det skulle bli norr till syd... Det aer bara att koepa en karta och kolla hur laangt det aer mellan samhaellena och koepa mat daer efter. En laengre straecka mellan tvaa byar, mycket mat. En kort straeck, lite mat.
clasanson; sa:
Kan någon ge lite input om när p?året som det är bäst att göra denna tur ?
Jag vet inte vad ni vill faa ut av turen saa det aer inte saa laett att svara paa. Vill ni ha en enkel skoen tur saa goer det paa sommaren. Ska sjaelv upp i norra Norge och cykla och det kommer att bli vid nyaar. Har aldrig cyklat naagot laengre naer det aer norrsken.
clasanson; sa:
Det vi har tänk är att följa Sverigeleden och räknar med att det blir ca: 270 mil, 10 mil om dagen, tror ni att 3 vilodagar är tillräckligt ?
Naer jag planerar att cykla saa brukar jag raekna med att cykla 6 mil om dagen (ca 180 mil/maanad) och daa raeknar jag inte med naagra vilodagar. Naer jag vael cyklar blir det oftast laengre och detta medfoer att det blir dagar oever i maanaden efter 180 mil. Dessa dagar blir mina vilodagar. Att planera att cykla x-antal mil och sen vila en dag, x-antal mil, vilodag, fungerar inte foer mig. Det haender alltid naagot och man kommer i otakt med sin planering. Det aer baettre att planera att cykla x-antal mil paa en maanad och daerefter faa en okaent antal vilodagar.
clasanson; sa:
Vi vore ocks?tacksamma för eventuella tips p?saker som man inte bara får missa.
Tack p?förhand
/clasanson
Baaest att laata bli att svara paa detta. Jag brukar ofta ha konstiga ideer som ingen annan foerstaar. Har du fler fraagor gaar det att maila dem direkt till mig istaellet och jag ska foersoeka vara snaell och svara.
Lycka till!
/Stellan
http://www.ghdata.nu/stellan