Plagg av fallskärmsmatrial

Jag kanske ska få några gamla kasserade fallskärmar.
Jag satt och funderade på att göra något enkelt tält eller klädesplagg.
Är det någon som använt fallskärmstyg till något?
Tips?
/nisse

Jag har personligen inte gjort något med fallskärmstyg men jag vet att fallskärmsjägarklubben säljer rätt porriga vindoveraller i fallskärmstyg, det blir nog bra!

Fallskärmstyg

Jag kom för några veckor sedan över ett antal uttjänta fallskärmar. Jag har ännu inte börjat klippa sönder/ sprätta upp fallskärmarna. Dock är det väldigt mycket sömmar i en fallskärm, då de är sydda som celler. Vissa äldre fallskärmar som är runda har större ytor av tyg utan sömmar.

Jag har pratat en del med dom som importerar och säljer fallskärmar. Tyget är behandlat för att vara vindtätt, men ej för att vara vattentätt. Tyget är helt vindtätt när det är nytt. Tyg från reservfallskärmar är av annan sort än tyget från huvudfallskärmar. Alla dessa uppgifter gäller civila fallskärmar, om militära fallskärmar vet jag inte mycket, men det bör väl FJS90/91 veta ;).

Läste lite på Svenska Fallskärmsförbundets web-sida http://www.sff.se där jag kopierat följande:

Solens UV-strålning bryter ned nylon. Det är därför viktigt att begränsa tiden för bestrålningen så långt det är möjligt. D.v.s låt inte materielen ligga i solen.

Normal rengöring bör inskränkas till att borsta bort lera från sele/hölje, och till att skaka ur jord och sand ur kalotten. Tvättning av fallskärmsmateriel bör ej förekomma i onödan. Fett och olja bortages med t. ex. kemiskt ren bensin.

Visserligen ställs andra krav på kläder än på fallskärmar vad gäller hållfasthet, men jag tror att fallskärmstyg är för vindtätt för att vara behagligt (kondens) till kläder.

Jag har ännu inte bestämt mig vad jag ska göra av mina uttjänta fallskärmar.
Jag kan tänka mig byta fallskärmstyg mot mönster på något roligt/ användbart som vindsäck, skridskosegel (”kite”) eller kajaksegel modell det som finns beskrivet i Karin Mentzings kajakbok. Liknande kajaksegel säljs av http://www.kajaktiv.se även om jag inte hittar det just nu.

/ Per Brune

Supair

Supair tälten.. används av många bergsmarathon löpare... tillverkas av fallskärmstyg...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg