Placering av Isskruv

Jo

det har ju varit den del snack om detta...

Eftersom isen bryts sönder under en isskruv som böjs innan den släpper från isen om den skulle kollapsa i fin solid is tror jag att detta stämmer bra.

Jag personligen tror att vinsten med detta förfarande är marginell och sätter fortfarande mina isskruvar rakt in.

/föhl

Känns rätt teoretiskt

Jag tycker inte att det är så där jätteenkelt att välja det där. DEt beror rätt mkt på hur isen omkring ser ut. Man vill ju få in skruven hyffsat snabbt, inte bygga om fallet med yxan för att den ska hamna i perfekt vinkel. Alltså hamnar den oftast "rakt in" men ibland lite andra vinklar beroeende på hur isen ser ut. För mig känns det där med vinklarna 5 grader hit o dit väldigt teoretiskt, kul i illustrationen i en bok men inte så relevant när man står med frusna fingrar o fipplar.

Positiv eller negativ vinkel?

Vilket som är bäst beror nog mycket på väderlek och temperatur. En skruv som pekar nedåt är inte mycket värd om isen smälter runtomkring.

Förvisso...

...men hellre en som bara tål belastning nedåt än en som faller ur av sig självt. Topprep är ej att underskatta!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg