Pjäxval över internet??

Funderar på att komplettera mina gamla (men annars utmärkta) T2:eek:r med ett par nya riktigt höga pjäxor, helst med thermoinnersko. Mina Atomic TMX skulle trivas bättre i isig pist och betongföre med en lite högre pjäxa misstänker jag (sällan jag åker i sådant före men det händer). I min närhet finns det inte en butik som säljer telispjuck inom minst 10 mils avstånd, funderar därför på att beställa över internet, billigare på det viset dessutom. Har nyligen köpt klätterskor på det viset, dock med vissa besvär...

Funderar över Crispi XR Thermo eller garmont energ-G G-fit eller ngt motsvarande.

Frågan är om man vågar med tanke på svårigheten med passform o storlekar? Vad tror ni? Någon som vågat testa?

Kan man förresten prova sko med termoinnersko innan man format till innerskon? Isåfall går det ju i värsta fall att skicka tillbaka dojjorna om de verkar hopplösa.
/Jörgen

Jag har beställt garmontskor från http://www.Telemark-Pyrenees.com Dom är snabba på att svara och vet vad dom snackar om. Thermoinnerko är givet att du ska ha, dels är det bättre, lättare och skönare, men framörallt för att du kan få skon att passa dina fötter, dvs internetbeställning blir mindre nervigt.

Köper du Garmont EnerG så borde det funka med samma size som du har på T2, om T2:eek:rna satt bra. Jag hade UK 10 på mina urgamla T2 och UK 10 på mina garmont.

Crispi... vet inte om dom lyckats lösa tå-nyp problemen? Annars skulle jag inte våga köpa utan att prova. Ställ frågan på http://www.telemarktips.com

Med thermosko fixar sig det mesta bara du har hyfsat rätt storlek.

Om du vet om att du har speciellt breda, smala, höga eller låga fötter kan du prova andra pjäxor av samma märke för att få uppfattning om de passar rent proportionellt.

Garmont är bredare än Scarpa t.ex.

Mät foten i mm. Scarpa om normal fot, Garmont om bred fot. Köp den minsta pjäxan som skomåttet tillåter i mm. Detta innebär den TJOCKASTE innerskon i spannet (ex Garmont 27-28,5 som har samma ytterskal men olika tjocka innerskor) När du sen värmer innerskon trycker du ut den på de ställen det behövs. Efter ett par dagars åkning (och värme från foten) sitter foten som en handske (om du tycker innerskon känns skön direkt kommer du troligen uppleva den som sladdrig efter en veckas åkning)

Det lönar sig (tycker jag) i längden att "lida" de första dagarna. Tänk också på att innerskon går att värma om (med tjockare sockar för mer utrymme) och se för allt i världen till att satsa på en skön formgjuten sula redan från start!

Sålde just mina Garmont G-fit - saknar dem redan... *snyft*

Bredd på olika märken

Det där med bredden är inte så viktigt nu mer. Min polare med jättebreda fötter kör T1 med thermoinnersko. Själv har jag smala fötter: dom gamla smala T2 orna satt fint men första generationen med tre spännen var för breda. Och nu kör jag Garmont, dom sitter perfekt efter gjutning.

Re: Bredd på olika märken

Jag vet inte om något har ändrats radikalt, men kör du Scarpa och är nöjd med dom, så köp INTE Crispi!
De Crispi jag provat böjer inte på samma ställe som de andra pjäxorna, vilket gör att de mosar mina tår.
Jag vet att jag inte är ensam om det här...

De som däremot kan ha Crispi verkar helnöjda...

Storlekar

Jag har lite mindre Garmontskor än jag har Scarpa.
Men det är inte så dumt att värma skorna hos en riktig handlare som lägger på neopren tuta på tårna, och lägger skumgummi där det behövs när man värmer skon...

Hm, det är just såna här resonenmang som gör mig tveksam! Hur vet man att man har en "normal" fot egentligen...???

Har provat gamla garmont gara, och de var onödigt breda för mina fötter, är nog lite ankfotad för de var lagom i framfoten men väl breda över resten av foten och framförallt över hälen. Sämre än bredden var att avstånd mellan tå spets och böjzon var väldigt kort! Kunde inte böja tårna och få tryck på trampdynan, utan hamnade ohjälpligt på tå. Omöjliga att åka på! Alla garmontmodeller efter Gara ser åtminståne ut att ha böjzonen längre bak och allmänt vettigare utformad. Garmont ener-G ser väldigt fin ut, men är de onödigt breda i lästen för mina fötter?

Crispi har jag provat två modeller av: CXR(?) (den gul-svarta iallafall) och CXU (orange och svart) Bägge dessa kändes bra på de få åk jag gjorde med dom. Gillade att de kändes vridstyva men samtidigt med ganska mjuk bälg.

Åker idag (fortfarande) på T2:eek:r med två spännen, den första modellen som kom med delad sula. Om det är kallt ute känner jag av lite obehag över ena framfoten, skorna blir hårdare i kyla och det är det lilla som avgör för att jag ska få lite småont. På vårturerna med max några få minusgrader sitter de kanonbra! 10dagars intensivt toppturande utan en enda blåsa förra året var jag nog ensam om i vårt gäng. offist o mjukt behöver jag inget annat, men om man blir låst vid ngn skidanläggning och vill få ut ngt av hård pist tillsammans med alpinåkare saknar jag en lite styvare pjäxa som ger lite mer moment till mina breda skidor.
Inte lätt att välja dock...
/Jörgen

Ang. pjäxmos av tårna så finns det en hel del trådar som tar upp detta problem. Och det är ju en STYGGELSE att man nyper av sig tårna i vissa pjäxor. Jag själv hade detta problem med gamla och relativt nya T1:eek:r och med Crispi. Garmonten satt dock optimalt för MIN fot.

Testa lite olika pjäxor (hyrdeal, kompisar) och bestäm dig sedan. Med en formbar innersko kan du avhjälpa många fotspecifika problem. Läs sedan på om hemmavärmning:

http://www.telemark-pyrenees.com/shop/article_info.php?articles_id=3

eller på telemarktips.com där det till och med finns en film att se i ämnet.

Kör och njut!

Komplettera gamla pjäxor med termoinnerskor?

Jag har ett par gamla Garmont Libero dvs deras då lägsta plastsko som jag trivs bra med. Någon som vet om det är en god idé att komplettera dessa med en G-fit innersko?

Thure

Re: Komplettera gamla pjäxor med termoinnerskor?

thureb; sa:
Jag har ett par gamla Garmont Libero dvs deras då lägsta plastsko som jag trivs bra med. Någon som vet om det är en god idé att komplettera dessa med en G-fit innersko?

Thure
Absolut!
Varmare och bekvämare, inget att fundera över!
Ett jättelyft för pjäxorna!

Re: Komplettera gamla pjäxor med termoinnerskor?

Japp! Mina squqdra (likadan som EnerG, men med gamla sortens spännen) gick från sådär till kanon när jag köpte nya innerskor. bantade väl 200g från vaje sko på köpet.

Om gjutning:
När du gjuter själv, tänk på att stå i pjäxorna, inte sitta, annars blir dom för smala. Tå-tutar fixar man lätt själv med tejp och toapapper, sen drar man ett par gamla nylonstrumpor utanpå innan man kör ner foten. Jag har även tryckt i lite toaopapper i spetsen av skon för jätte-extra tå-rum. Skönt på tältturerna...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Öhrn Pjäxval och beställning? Telemark 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg