trell; sa:
Fråga 2
Går det att få tag "gammeldags" kabelbindningar som inte kräver pjäxor med nn75?
Tackar för svar!
Jag har nyligen införskaffat mig ett par turskidor, och hade utgångspunkten att bindningarna skulle vara anpassade för mina vandringskängor (Salomon med spår för kabelbindning i hälen), dvs. "gammeldags" bindningar.
Det finns en rad olika sätt man kan gå tillväga. Hmm, såg just att du redan fått förslag 1 och 2 från en annan...
1. Köp ett par Vita blixten för en billig penning från ÖB. De bindningarna kan du sedan använda till de skidorna du har.
2. Om du kan tänka dig andra lösningar än just kabelbindning så finns ju Tegsnäs Epok-bindningar.
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?SectionId=2462
3. Så som jag löste det: Eftersom jag gjorde en investering i ett par nya fina Åsnes Rago-skidor, så tänkte jag lite inför framtiden. Jag har inga telemarkskängor 75 mm, eller Nordic norm, dvs. 3-pinslåsning framtill.
Dock vill jag inte utesluta möjligheten att jag någon gång i framtiden investerar i liknande kängor, och därför passade jag på att även köpa bindningar som har just detta system.
Bindnigarna jag köpte var Voilé 3-pins cable. Rottefella super telemark med kabeltillsats fungerar på samma sätt. Nu ett tips på hur jag gjorde för att anpassa bindningen till mina kängor.
Jag borrade hål på respektive sida av bindningen. Med hjälp av hålen skruvade jag fast ett gummibelagt stålband som dels fungerar som ett stopp framtill, dels skyddar så att skon inte kläms mot de tre pinnarna (vilka man ju vill ha intakt för framtiden) eller mot den vassa kanten på spännet som kan skada kängan.
Därefter monterade jag ett vanligt läderband med hjälp av ringar runt kablarna, och fick på så sätt ett "fotlås" på ovansidan. Med hjälp av dessa modifikationer så kan jag nu åka med mina vanliga kängor, men kan också enkelt anpassa bindningen för vanliga telemarkskängor, den dagen jag väljer att införskaffa sådana.
Jag kan säga att bindningarna fungerade HELT perfekt! Du får det bästa från två världar. Jag bifogar en bild på hur bindingen ser ut.
Och så en närbild
Be careful out there /Joel