Piteåelven/Klaraelven

Hei!
Min kompis vil ha meg med på tur ned Piteåelven, noe jeg har hørt er en strabasiøs tur. Vil gjerne høre om det er noen som har noen tips ang. denne turen. Har kjøpt meg Prijon Yukon Expedition, skulle den funke der? Og er det noen som har padlet Klaraelven, som også kunne være et alternativ til en bra tur.
Erik

Förbered er på en hel del lyft

Piteälven är en riktig vildmarksälv med långa sträckor utan bebyggelse eller väganslutning. Älven är dessutom mycket rik på forsar och många av dessa är inte farbara utom för mycket erfarna forspaddlare med riktiga forskajaker. Det är dock en relativt populär älv att paddla, men förbered er på en hel del långa lyft.

En del exempel på forsar längs Piteälven kan hittas på http://www.forsguiden.com

Klarälven vet jag tyvärr inte mycket om...

Lycka till
/Erik

Klarälven

I övre delen av klarälven (på svenska sidan) finns det endel forsar. Jag vet inte hur svåra de är men jag vet att det har drunknat några tyskar där, men de kanske hade kanadensare. Längre ned är den MYCKET tam.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg