Pirog/paj för dagsutflykt?

Är det någon som har ett bra tips på paj/pirog som man kan baka hemma och ta med sig på en dagsutflykt och som kan ätas kall? Är lite onödigt att ta med sig ett stormkök för en picknick i det gröna ;)
 
Empanadas!

Mina sydamerikanska vänner brukade göra storbak av dessa piroger och frysa in. Sedan är det bara att slänga ner dem frysta i en ask och ta med. Är ofta fyllda med kryddig köttfärs, lök, oliver, kokt ägg och russin! Låter kanske som en konstig blandning men smakar himmelskt både varmt och kallt. Perfekt med en enkel grönsallad och en tetra med rött!
Mängder av recept på webben tex:
http://www.vinceandjessica.com/empanadas/
 
Bara en enkel pajdeg duger ju gott...typ 100 g kesella, 50 g matfett, 2 dl vetemjöl, 0,5 dl grahamsmjöl (knådas lite snabbt ihop och ställs i kylen en halvtimme, kavlas ut tunt, ca 2 mm) och fyllningen...whatever. t ex stek köttfärs med en riven morot och lite purjo, krydda med salt, peppar, chilisås, vitlök, oregano...vad-du-har-i-kryddskåpet, hackade oliver (lite riven ost).... eller avrunnen spenat och feta kryddat med lite muskat...kyckling med ris och curry, räkor och ris, kebabkött pch peperoni du kan också göra nån söt variant med en fyllning som påminner om energibarer...musli, hackade nötter, torkad frukt, honung... gör fyllningen i ordning, låt den svalna lite, gör piroger i önskad form och storlek och baka vid 200 grader 15-25 minuter.
Låt fantasin flöda bara ;-)
 
Mmmmmm...mumsigt!

Tack för tipsen! Har nu både gjort en egen variant av pirog med varmrökt lax som huvudingrediens och följt köttfärspirogstipsen ni gett mig. Sketagott! Gick från Gullmarsplan till Hällasgården i lördags och hade med mig pirogerna som blev jättepopulära bland polarna så... helbussigt att få igång mig. Visste ärligt talat inte att man kunde äta köttfärs kallt men det är ingen som blivit sjuk i alla fall. Jo, en förstås. Han åt så många att han fick magont och fick ta bussen hem. Ha ha! Men vi andra var nöjda och belåtna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarenemil Paj på fjället Friluftsmat 0
Smartin Paj på stormkök? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg