Pilträ?

Undrar om någon vet var man kan få tag på pilgrenar för bygge av olika kreationer? Jag tänker mig tjockleken av ett lillfinger ungefär. Har tittat i någon växtaffär, men ej kunnat hitta något. Är det någon speciell säsong för detta? Finns det något växtvaruhus (gärna i Skåne) som kan tänkas ha detta?
Tacksam för svar.

Om du bor i ett större samhälle så passa på att ta grenar när gatukontoret beskär kommunens träd. Det brukar då inte vara några problem att få så mycket man vill.

Blev lite nyfiken på vad du ska ha dem till för kreationer.

/g

Energiskog

Det finns odlingar av energiskog lite här och där, nu är jag osäker på om det är pil, sälg eller någon annan snabbväxande buske som används. Är det inte för stora mängder kanske markägaren låter dig ta endel om du frågar snällt.

Oj, vad snabba svar! Tack allihopa för bra tips.
Jag hade tänkt mig lite olika användningsområden. Dels som kojbygge tillsammans med min dotter, samt även som spantbygge för traditionella kajaker (som är ett av mina stora intressen).

Re: Energiskog

greendanger; sa:
Det finns odlingar av energiskog lite här och där, nu är jag osäker på om det är pil, sälg eller någon annan snabbväxande buske som används. Är det inte för stora mängder kanske markägaren låter dig ta endel om du frågar snällt.
Fanns det inte en sån liten anlagd "energiskog" av pil vid Bo01? Den kanske är avverkad?

/Håkan

Re: Re: Energiskog

Håkan K; sa:
greendanger; sa:
Fanns det inte en sån liten anlagd "energiskog" av pil vid Bo01? Den kanske är avverkad?

/Håkan

Vet inte om den står kvar, men hur som helst tror jag inte ”markägaren” går med på det, hur snällt man än frågar. Det blir i så fall till att smyga dit under natten.

/:)

Re: Re: Re: Energiskog

strand; sa:
Håkan K; sa:

/Håkan

Vet inte om den står kvar, men hur som helst tror jag inte ”markägaren” går med på det, hur snällt man än frågar. Det blir i så fall till att smyga dit under natten.

/:)
Tänkte inte på det... (och vi vill väl inte ha (ytterligare) en hetsdiskussion om allemänsrätten...)

/Håkan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg