pierikpakte

Hejsan
jag kommer tillsammans med min fader passera pierikpakte i sommar, och vi funderar på hur pass svårt det är att nå toppen.
Alla böcker säger ju att man bör ha alpinistvana, detta har vi dock inte, alltså vi har båda bestigit toppar, dock inga som kräver svårare klättring.

är det någon som varit på toppen som kan utbyta erfarenhet?

Well, jag har inte gått hela vägen upp från det hållet, men nästan (fick vända p.g.a. lavinfara), och jag har för mig att det inte är några konstigheter att gå ända upp. Vi kom en bra bit och såg ingen tröskel eller något som krävde klättring. Men när jag nu kollade kartan såg det ut som om de sista hundratalet meter är branta. Dit bör du alltså kunna gå, men möjligen är den sista lilla biten för svår.

/ G

Har nu kikat hemma i Tore Abrahamssons "Mitt Sarek", och där omtalas Pierikpakte som svårklättrad, dvs sista biten till toppen. Nöjer ni er med att komma nästan hela vägen bör det däremot inte vara några problem.

/ G

Lite klättring

Jag besteg Pierikpakte nyligen Pierikpakte (aug 2003). Normalvägen som jag tror står beskriven i Claes Grundstens Sarekbok är lätt om man har lite klättervana, men man ska nog ite ge sig på den om man inte har någon erfarenhet.

Mot slutet tog vi ett brant och bitvis isigt snöfält som jag inte skulle vilja gå utan stegjärn och yxa. Eventuellt kan man hitta en annan väg som bara går på klippa. Sista svårigheten är att passera ett hack (sk hak) på kammen mot toppen. Det kan man göra utan klättergrejor, men kan kännas lite otäckt om man inte är van.

// Fredrik

Re: Lite klättring

Norris; sa:
Sista svårigheten är att passera ett hack (sk hak) på kammen mot toppen. Det kan man göra utan klättergrejor, men kan kännas lite otäckt om man inte är van.

// Fredrik

Namnet lär betyda "Galningsberget", och lär komma av sagda hack...

/Mikael

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg