Pezotändning?

Menas Piezo-tändare? I så fall är det en gnisttändare som brukar användas till gaskök. En del friluftskök har sådan monterad på brännaren. Om du menar mer tekniskt har jag för mig att det är en keramisk konstruktion som omvandlar rörelseenergi till elektricitet eller tvärtom, men det finns säkert andra som vet betydligt mer om tekniken bakom piezo än jag.

Titta på vanliga cigarettändare. Det finns i princip 2 olika tändarmodeller, antingen hjul med stift eller piezo.

jag fattar...

Jo, jag skrev fel piezo ska det vara. En tändare till en (gas)bränanre således så man slipper tändstickor. Tack, nu vet jag det...

Re: jag fattar...

Tranan; sa:
Jo, jag skrev fel piezo ska det vara. En tändare till en (gas)bränanre således så man slipper tändstickor. Tack, nu vet jag det...

En piezo-tändare är ju inte felfri, tändstickorna (rätt förvarade) är felfria! Sedan beror det på vad man skall tända för något, brasa, gaskök, bensinkök, sterinljus. Ibland kan eldstål vara ett bra alternativ.

Re: jag fattar...

Tranan; sa:

Jag vet inte om jag är oteknisk eller om piezotändaren till mitt gaskök är dåligt men tända någonting gör den då inte! Använder alltid tändare och har tändstickor i torrt förvar utifall att (plastpåse i filmburk).

Som före detta rökare är det ju dock inget problem. Har ju alltid haft tändare med mig..... :)

Peter P.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg