Petzl Reverso, Bra?

Har slängt ett öga på Petzls reverso broms för säkring.


Har ej haft möjligheten att prova den. men funktionen verkar ju bra?

Någon som säkrar med en reverso?
 
bästa jag kört med!

Hej!
Köpte en sån på karbin i sthlm för nåt år sen...
topprep så e den toppen, väldigt lätt att låsa. "Andremannsfunktionen" funkar rätt bra men en gång när jag repklättrade upp för en bro i waxholm så låste den totalt, repen bytte liksom plats... de va bara att "droppa" ;)

Men ändå så rekomenderar jag verkligen denna broms!

mvh, Kim Berglund
 
Bra.

Har klättrat en del med Reverso.

Som förstemanssäkring är den väl som de flesta. Fungerar bra med andra ord, även ok att fira på. En nackdel kan tänkas vara att den måste vara vänd åt rätt håll för att bromsa. Får du det aktiva repet på fel sida så är det inte så bra... Kamratcheck!

När den verkligen kommer till pass är när man säkrar andreman på längre turer. Har man börjat blir man lite beroende. Speciellt om man klättrar i replag om tre med två andremän efter varandra på varsit halvrep är det riktigt sjysst.

Nackdel är dock att man måste koppla om om man växlar på att leda.

Den är visserligen självlåsande men Petzl säger att man alltid ska hålla en i det passiva repet.

Rekomenderas om du inte bara sportar.

/Vräkbjörn
 
Re: Bra.

Jag håller med om att det är en bra säkring. Särskilt när man toppsäkrar andremannen. Den självlåsande funktionen fungerar alldeles utmärkt.

Jag upplever den även som skön att arbeta med när man säkrar förstemannen. Det är lätt att mata ut rep.

Kolla gärna in
http://www.usmga.net/gear/reverso.htm
http://www.usmga.net/guidelines/guidelinesreverso.htm

Där kan du få utförliga instruktioner och tips på hur man använder den.

Vräkbjörn; sa:
Som förstemanssäkring är den väl som de flesta. Fungerar bra med andra ord, även ok att fira på. En nackdel kan tänkas vara att den måste vara vänd åt rätt håll för att bromsa. Får du det aktiva repet på fel sida så är det inte så bra... Kamratcheck!

Det är knappast farligt att vända den åt fel håll. Den bromsar ännu kraftigare åt det hållet. Däremot blir det jobbigt att hantera den "bakofram" när man matar ut repet.
 
upplyst.

Tackar för den trevliga inputen.

Får helt enkelt se till att få prova en reverso vid tillfälle.

Nu bär det av till australien.

/m
 
Hört om Reverso

En Fransk guide i Chamonix sa:
-Le Rreverså, very big shit!

Han tyckte att skårorna var för breda, vilket kunde leda till att allt låste sig (som det sägs i inlägg ovan). Han förespråkade cassins gula broms med liknande funktioner, (finns på Northstar) alternativt en vanlig magicplate.
 
Inte så bra att fira med.

Hej!

Som säkringsbroms tycker jag att Reverson är bra, men det verkar som att den sliter mycket på repet vid firning (det lossnar en massa ludd från repet). Det beror på att plåtkanterna är ganska skarpa. Reverson åker numera alltid med på långturerna, men om jag planerar att fira mycket får även åttan följa med.

// Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rodney Petzl slingor ? Sportklättring 2
0399 petzl selar Sportklättring 2

Liknande trådar