Petite Aiguille Verte, Aiguille Verte

Hej

Jag har funderingar på denna top, om någon känner till den..

Det finns foton på denna topp tagna från toppen av kabin banan Grand monte, riktning bakåt , och det verkar vara där man vanligtvis börjar gå från.. Men bakom telekabinen har jag för mig att Aguille de Grand monte ligger.. Aiguille de grand monte ska vara 3900 meter och petit ska vara 3500.. då bör man passera den på vägen upp till Aiguille grand monte.. Jag är inte riktigt med på allt här.. Någon som har någon förklaring på mina geografiska problem eller stämmer det att petit ligger på vägen upp till Aguille de Grand monte ?

Nåja.. om nu detta är sant, någon som testat och gå från petit Aiguille verte till agiuille verte ?(Vanligtvis bestiger den från Montenvers)

Berätta gärna om Ni har några erfarenheter från detta !
[Ändrat av wmthned 2002-09-18 kl 16:19]

Jo...

Hej Thomas,

Jag har gjort Petit Verte, det är en vanlig nybörjartur och mycket lämpad för den som vill prova på riktigt luftig klättring på lagom gångsvstånd från liften. Det är dessutom högt vilket ger bra aklimatisering för vidare höghöjdsäventyr (läs Mont Blanc).

Det är en mycket seriös tur att ta sig från Petit Verte till Agiuille Verte. Man gör normalt A.V. från Montenvers precis som du skriver. Leden går i Whymper Coloire och är döpt därefter. Normalrouten (AD) är branta snöfält och is, inget att göra vid mycket snö (laviner), men fullt görbar vid bra förhållanden. Tar lång tid. Men sågtanden från P.V. till A.V. är svår. Det blir ett inferno av pinacklar och klippor.

Ja, det stämmer att Petit Verte ligger på vägen upp till A.de.Grand Monte, som således ligger mellan P.V. och A.V. Jag är inte 100 men jag ska kolla i böckerna hemma... Har dessutom lite bilder på turen upp på P.V som jag kan maila om du hör av dig till min adress.

god tur
/föhl

Grand Montets Ridge: "This is a long, serious and classic expedition...", grad D, 9-11 timmar guidebokstid, bivack rekommenderas för att undvika lavinfaran på slutet.

Det här alltså inte samma sak som normalvägen.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg