• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Personuppgiftslagen

PUL
I personuppgiftslagen står följande att läsa.
3 § Personuppgifter
"All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet."

Alltså att skriva in en nu levande persons namn, lägga ut bild eller annan information på en webbsida är en personuppgift.

Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen
5 § "Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad.
Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier."
Undantag för privat behandling av personuppgifter
6 § "Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur."

Alltså är ett namn i ett forum en personuppgift som är ett undantag enligt 6§. Däremot har utsidans ägare en skyldigheter enligt PUL och måste ha en en personuppgiftsansvarig. Den personuppgiftsansvarige måste se till att de personer som är registrerade faktiskt är de personer de påstår att de är. Därför har man regeln om anonyma medlemmar. Vilket i sig är omöjligt att kontrollera.

Det är nog tur att jag inte är moderator eller admin på detta ställe.
 
Alla bryter mot den

Personuppgifslagen är dålig som den är fast ändå mycket bättre än den förra. En lag som i princip alla datorägare i sverige bryter emot är helt sjuk. Tänk om man skulle sätta 6-7 miljoner svenskar i fängelse...

Titta på exempelvis alla fotoalbum som ligger på Internet där man skriver namnet på personen som bilden föreställer, hur många har gett sitt medgivande till det?..
 
Re: Alla bryter mot den

mathias; sa:
Titta på exempelvis alla fotoalbum som ligger på Internet där man skriver namnet på personen som bilden föreställer, hur många har gett sitt medgivande till det?..
Naturligtvis är det omöjligt att kolla. Sepciellt om servern är utanför landets gränser.
PUL 4 § "Denna lag gäller för sådana personuppgiftsansvariga som är etablerade i Sverige"
 
Nordesjö; sa:
Innebär inte PUL att kontaktlistorna i min mobiltelefon, handdator och PC är olagliga? Jag använder ju dem i mitt jobb.

Skulle faktiskt tro att du bryter mot PUL. Du har ju inte uppgifterna i egenskap av privatperson. Men om företaget du jobbar på har en PUL ansvarig som fixar en massa pappersarbete, så skulle det kunna vara ok. Men hur ofta har du frågat personen om den vill vara med i din kontaktlista?

Hur många små idrottsföreningar har en PUL ansvarig???
 
mathias; sa:
Nordesjö; sa:
Innebär inte PUL att kontaktlistorna i min mobiltelefon, handdator och PC är olagliga? Jag använder ju dem i mitt jobb.

Skulle faktiskt tro att du bryter mot PUL. Du har ju inte uppgifterna i egenskap av privatperson.

Jag snabbläste lite om PUL, och det verkar som att det inte är några större problem att ha en kontaktlista om den behövs för att hålla affärsrelationer och liknande. Men den måste vara aktuell, annars är det olagligt. Så om jag inte har missuppfattat så måste man slänga sina gamla jobbkontakter om man inte för tillfället har en proffessionell relation med dem. Vilket ju i så fall skulle vara rätt sjukt.
 

clindh

Forumvärd
nermander; sa:
Men har inte Utsidan en registrerad ansvarig utgivare? Då gäller väl inte PUL på samma sätt?
Nej det har vi inte - och vi kan inte få det heller: en sajt som tillåter omodererade inlägg från läsare kan inte få utgivningsbevis.

Istället gäller "Lagen om tillsyn av elektroniska anslagstavlor" - som säger att vi är skyldiga att ta bort inlägg odyl som bryter mot en av flera uppräknade lagar, inom "rimlig tid" efter att detta framförts till oss. Detta gäller upphovsrättsbrott, förtal odyl - det är lite oklart om det också appliceras på brott mot PUL men i rimlighetens namn borde det vara så kan man tycka.
 
proffs relation?

...man kan väl alltid hävda att äldre affärskontakter som råkar vara kvar är älskare/älskarinnor...eller varför inte såna man träffat på krogen säg???
alla lagar var väl till för att kringgås säger en mycket anonym medlem som inte går att spåra...men som förmodligen känner ett par här...så visst...man kan nog med lite möda lista ut vem jag är...
kram ninapenda