Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
personliga meddelanden.
- Trådstartare camoscio
- Start datum
Bra frågeställning! Äntligen någon som funderar på vad som ska få vara hemligt eller ej på internet. Jag har valt att anta inställningen att allt jag skriver som inte är krypterat av mig, med en av mig vald och kontrollerad metod är att anse som publikt material. "Postar jag det på internet så KOMMER det en dag att bita mig i ars.." ja du fattar. Frågan om personliga meddelanden är väldigt intressant då man skulle kunna jämföra ett dylikt med ett gammladags postat brev, som ju absolut inte får öppnas av obehörig. I praktiken löser man ju problemet genom att skicka separat epost, krypterad om man känner att man behöver det extra skyddet. Jag har alltid sett det som ett större bekymmer att bevara hemligheten i ett senare skede. Människor slarvar, försäger sig, måste bara skvallra lite... etc. Slutsatsen är att det bara är hemligt så länge jag är säker på att bara jag vet.
/R
/R
Dom är inte krypterade på Utsidan, och troligen inte på något annat forum heller.
Eftersom en krypering så att sajtägaren inte kan läsa men mottagaren är typ inte genomförbar ...utan teknik motsvarande bankernas koddoser.
-Thomas
...och även då fordras det faktiskt att du litar på sajtägaren. (Eller på en tredje part som reviderat sajten)
Kontentan är: Skicka aldrig något av värde (vare sig pengar eller personlig information) till en sajt som du inte antingen litar på dess ägare och administratörer eller helt enkelt är beredd att ta risken.
(Vill du nu skicka meddelanden till exempel till mig utan att Thomas kan läsa dom, så kan du ju alltid använda PGP eller motsvarande. Det förutsätter dock i sin tur att du litar på min offentliga nyckel, dvs på den sajtägare som lagrat den...)
Fast jag var kanske mer intresserad av policyfrågan. På siten jag nämnde bedrev ägaren häxjakt på vissa medlemmar och angav bl a att de överträtt reglerna (huvudsakligen genom att ge pinsamt korrekta beskrivningar av ägarens beteende). Jag skrev till en en moderator för en annan musiksite som svarade att han alrdrig hört talas om att moderatorer gått in och läst meddelanden.
Jag vet att det förekommit på forum att användare stängts av för att de trakasserat andra användare med personliga meddelanden, så nog finns det ibland fog för moderatorer att läsa även dessa.
Men vad är problemet? Skriv ingenting på öppna forum som du inte är bekväm med att hela världen läser, och lämna överhuvudtaget ingen information på en sajt som du inte betror sajtens administratörer med. Litade jag inte på utsidans administratörer utan en skriven policy om detta så skulle jag verkligen inte lita på dom med policyn heller. Den tekniska möjligheten att tjuvläsa har de i alla händelser, vare sig de medvetet nyttjar den eller inte.
Men vad är problemet? Skriv ingenting på öppna forum som du inte är bekväm med att hela världen läser, och lämna överhuvudtaget ingen information på en sajt som du inte betror sajtens administratörer med. Litade jag inte på utsidans administratörer utan en skriven policy om detta så skulle jag verkligen inte lita på dom med policyn heller. Den tekniska möjligheten att tjuvläsa har de i alla händelser, vare sig de medvetet nyttjar den eller inte.
clindh
Forumvärd
Vi lagrar meddelanden i klartext, men läser absolut inte dessa meddelanden vare sig manuellt eller maskinellt (typ Gmail, som kan lägga ut reklam passande epostens innehåll) för att skaffa oss kunskap om medlemmar.
Det har aldrig hänt, men vi reserverar oss ändå rätten att läsa lagrade meddelanden och dylikt om det skulle ske någon rejäl överträdelse av våra regler, tex grova personangrepp eller massutskick av reklam. Vi spar också IP-nummer och annat som kan hjälpa oss tex spåra bedrägerier via prylmarknaden. Jag antar att även myndigheter tex polis kan skaffa sig tillstånd att säkra sådana bevis från oss om det skulle vara något riktigt allvarligt, precis som med annan kommunikation.
Utsidans regler gäller ju allt som skickas via Utsidan, och man upplyses om detta faktum då man skriver meddelanden. Bryter man mot dem kan det bli fråga om utredning, precis som i "verkliga livet". Men det skall vara rejäla övertramp för att vi skall börja rota så djupt.
Skulle något sådant behöva göras skulle vi dock vara mycket förtegna med det vi får reda på, det är bara en sak mellan oss och den som nu brutit mot reglerna. Att som i ditt exempel agera mot medlemmar publikt i forum baserat på denna kunskap är oss helt främmande. Vi diskuterar heller aldrig specifika konflikter och dylikt publikt, om nu inte de inblandade är med på det.
En sådan läsning kan bara göras av oss som äger Utsidan, dvs Thomas och jag - inte av någon medlem som tex får behörighet att vara forumvärd eller dylikt.
Det har aldrig hänt, men vi reserverar oss ändå rätten att läsa lagrade meddelanden och dylikt om det skulle ske någon rejäl överträdelse av våra regler, tex grova personangrepp eller massutskick av reklam. Vi spar också IP-nummer och annat som kan hjälpa oss tex spåra bedrägerier via prylmarknaden. Jag antar att även myndigheter tex polis kan skaffa sig tillstånd att säkra sådana bevis från oss om det skulle vara något riktigt allvarligt, precis som med annan kommunikation.
Utsidans regler gäller ju allt som skickas via Utsidan, och man upplyses om detta faktum då man skriver meddelanden. Bryter man mot dem kan det bli fråga om utredning, precis som i "verkliga livet". Men det skall vara rejäla övertramp för att vi skall börja rota så djupt.
Skulle något sådant behöva göras skulle vi dock vara mycket förtegna med det vi får reda på, det är bara en sak mellan oss och den som nu brutit mot reglerna. Att som i ditt exempel agera mot medlemmar publikt i forum baserat på denna kunskap är oss helt främmande. Vi diskuterar heller aldrig specifika konflikter och dylikt publikt, om nu inte de inblandade är med på det.
En sådan läsning kan bara göras av oss som äger Utsidan, dvs Thomas och jag - inte av någon medlem som tex får behörighet att vara forumvärd eller dylikt.
Jag vet att det förekommit på forum att användare stängts av för att de trakasserat andra användare med personliga meddelanden, så nog finns det ibland fog för moderatorer att läsa även dessa.
Inget problem. Jag vill helt enkelt jämföra policies. Att man går in i personliga meddelanden som rapporterats av mottagaren är helt naturligt, men det jag upplevde på annat håll var något helt annat.
I väldigt många forum så har själva forumprogramvaran inte nån inbyggd funktion för admin att läsa andras pm. I såna lägen måste man alltså in och rota direkt i databasen.
Men det hindrar ju inte att nån skriver en liten applikation som sköter rotandet så man får ett interface direkt till folks pm.
Så oavsett policy så kan man ju aldrig vara helt säker, den som har tillgång till databasen KAN snoka utan att det märks.
Enda sättet att undvika det är ju att köra nån form av kryptering på klientsidan, typ att man kör nåt i javascript. Men då dyker ju problemet upp med var själva nyckeln skall förvaras... Förvaras den i databasen så är ju säkerheten borta igen.
Men det hindrar ju inte att nån skriver en liten applikation som sköter rotandet så man får ett interface direkt till folks pm.
Så oavsett policy så kan man ju aldrig vara helt säker, den som har tillgång till databasen KAN snoka utan att det märks.
Enda sättet att undvika det är ju att köra nån form av kryptering på klientsidan, typ att man kör nåt i javascript. Men då dyker ju problemet upp med var själva nyckeln skall förvaras... Förvaras den i databasen så är ju säkerheten borta igen.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg