Du har helt rätt i att du behöver träna och förbereda kroppen på den ansträngning som bergsbestigning innebär. Jag kan väl rekommendera tre grundläggande träningsformer, sedan kan du variera detta på många olika sätt. De tre formerna är: styrketräning (gym, crossfit osv.), konditionsträning (löpa, cykla, gympapass osv.) och slutligen vad jag kallar belastningsträning, dvs. att gå/vandra med vikt. Vandra med packning, gå i backe med packning, gå med packning och/eller släpa på stock/däck.
Om du är otränad, så börja försiktigt! Risken är att din kropp går sönder om du öka för snabbt i träningsmängd/belastning. Musklerna kan utvecklas snabbt, men det tar längre tid för fästen och leder.
Som jag skrev i tidigare inlägg så är erfarenhet viktigare än träningen. Att veta hur den egna kroppen fungerar vid hög höjd. Förlorar du aptit eller förmåga att sova? Har du kunnande och disciplin att få i dig rätt mängd vätska, t.ex. kan ett nybörjarfel vara att man undviker att dricka för att slippa gå upp mitt i natten att kissa. Man måste dricka, och kissandet får man stå ut med. Dock kan man göra det enklare genom kissflaska, så slipper man gå ut i smällkalla natten = erfarenhet.
Hur gör du för att kompensera förlorad aptit eller om du inte kan sova? Alla hittar sina egna metoder för att underlätta = erfarenhet.
På vilken höjd börjar du må dåligt? När måste du stanna på höjden, och när måste du gå ned? Om du följer en annan grupps schema, kanske den inte följer det mönster som passar dig. Du bör själv veta vad som fungerar för just dig = erfarenhet.
Vilket tempo, dvs. stegfrekvens, passar just din kropp? Många (speciellt yngre män) känner sig fysiskt starka, och pressar sig för snabbt uppåt, med höghöjdssjuka som resultat. Här gäller det att veta vad din kropp tål = erfarenhet.
Att äta, dricka, sova, gå i rätt tempo, att acklimatisera sig rätt osv. är grunden för en lyckad bestigning. Det spelar ingen roll hur vältränad du är om dessa delar inte fungerar. Fungerar inte dessa saker är risken stor för utmattning och/eller höghöjdssjukdom. Givetvis är det inte en nackdel att vara tränad, men jag hoppas att du förstår min poäng.
Mvh /Joel