Pensionärssport!

Tjena.

Jag och tjejen fastnade starkt för det vi tidigare sett och kallat för pensionärssport när vi var uppe i stugan och lånade hennes föräldrars vallningsfria skidor och begav oss ut på längden. Nu skulle jag vilja få tipps om sidor på nätet där man kan läsa mer om längdskidåkning och utrustning. Då vi båda telemarkar skulle det va intressant att se vad det finns för utrustning med stålkanter.

Ni som svarar får även berätta lite om vad för utrustning som är att rekommendera för en nybörjare.

Mvh Öhrn

Hå!

Sök på "Fischer E99" eller "Åsnes Rago" på det här forumet så kommer du att få läsning.

/BAX

Vi kallas dalkrypare

Hej!

Nuförtiden kallas vi tydligen dalkrypare. När jag började med denna sport för 30 år sedan, var vi många i min ålder, som åkte på tur i fjällen. Många av oss åker fortfarande och det verkar som om det är fler ungdomar som har börjat på sistone. I tredje åldern har vi nu gått på tur 8 år på raken, senast nu i april, då några av oss bl.a. besteg Kebnekaise. Ni kan läsa om vårt sätt att göra det på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna Där finns en del annat läsvärt också (lånfärdsskridsko, kajak mm.). Just nu håller vi på och skriver om årets tur i Kebnekaisefjällen. Kommer snart på denna sida....
\C

Åsnes rago hade bästa glid

I föregående inlägg gav jag en länk till vår hemsida med turbeskrivningar. Årets turbeskrivning är nu klar och inlagd. Där finns också en beskrivning av en toppbestigning av Kebnekaise. Massor av bilder i båda artiklarna!
Under årets färd hade alla vallningsfria skidor med "fjäll" under. Fischer E 99, Åsnes Sondre och Åsnes Rago. Av dessa hade Åsnes Rago bästa glidet. Detta kan ju naturligtvis också bero på hur väl anpassad skidan är till sin åkare (spann och vikt). Alla vallningsfria har dock klart sämre glid än traditionella vallade, men vi fick också se vallaåkarna slita med sina burkar stup i kvarten. Vallningsfritt är bekymmersfritt, men inte alltid lika roligt som vallade skidor.
\C

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg