En gång klippslöst, alltid klippslöst!
Hej Mika!
Det "nya" är nog att de är tillgängliga komplett med pedalerna. Drar mig till minnes, det är ju inte så lätt så här på gammla dar
, att Powergrips-remmarna funnits som tillbehör sedan slutet av 80-talet. Lite längre än SPD mao!
Minns en test jag läste i en MTB-tidning. De skrev att de gillade systemet ända tills de i skogen missade att komma i och trampade på med remmen på undersidan. En gren eller liknande fastnade och cykeln tvärstannade, medans test-piloten flög vidare...
Skulle kunna tänka mig att använda dem på en kombinerad cykel/vandring eller klätterresa när SPD-skor är död vikt. Å andra sidan idag vimlare det av SPD-skor som man kan gå bekvämt i.
Men visst verkar de enklare att komma i om man saknar cykelskor/skoöverdrag och hojjar i vinter-kängor än med klipps/rem.
Men är det verkligen det optimala?
Har själv provat klipps av flera olika sorter men har alltid tyckt att klippslösa system är att föredra även vintertid.
Klipps/rem (eller powergrips) pressar ihop skon och minskar volymen på det isolerande skikten.
Dessutom är de bökiga att komma i, inte minst sedan man vant sig att bara sätta foten på SPD-pedalen och klicka i.
Om du letar efter bra trampor för vinterbruk så är nog Time ATC pedaler ett bra alternativ.
Har bara hört bra saker ifrån polare som använder dem, samt läst flera tester där de höjs till skyarna. De rensar otroligt bra och saknar skrymslen där snö kan packas ihop till is, vilket drabbar pedaler av SPD-typ ibland. Är bättre än Shimanos pedaler i allt övrigt med, utom möjligen tillgängligheten.
Själv kör jag idag med PD_M545(de röda DX) och PD-M747 pedaler och använder en skvätt sprej-fett för att avhjälpa ev. isbelägning.
Något jag även kan rekomendera är att använda sprej-fett avsett för bakplåtar.
Garanterat ofarligt!
(Vill du slippa att skrubba hojjen på biltvätten efteråt så sprejja även resten av cykeln! Akta fäljsidorna eller disken...! )
Annars kan man ju alltid smälla på SPD-klossar på sina Lundhags:
http://www.phred.org/~josh/bike/boots.html
Go tur!