Pedaler!

Tänkte skaffa mig ett par "riktiga" pedaler till landsvägscykeln. Har kört med clips ett tag nu, men har tänkt byta upp mig. Har kikat lite på Shimanos billigaste SPD-SL-pedal, PD-R540. Kostar kring 400 på de flesta ställena. Är dem något att ha? Det är ju genomgående plast och för 300 kr extra så kan man få Ultegraversionen som verkar lite mer kvallitativ, men 300 kr är ändå 300 kr.

Sedan skulle kanske Look eller vanliga SPD-pedaler vara något...

Är det några större skillnader mellan de olika sorterna? I prestanda osv...

pedaler

Om du ska köra långfärd är det väldigt plus att ha skor som fungerar bra även på kortare promenader etc, men det antar jag SPD-SL också gör? Något som är värt att kolla är också att pedal / skor tål lite smuts / grus / lera - det borde nog alla MTB-åkare här ha koll på vad som gör vad.

Har själv "vanliga" SPD: ett par kombi-pedaler för vanliga skor på ena sidan, plus ett par Shimano touringskor. Enda gången jag haft problem med mina touringskor var vintertid under vanlig promenad, när det fastnade snö mellan slitytan ytterst nere och själva stommen. Annars har jag använt dem till både långfärd, pendling och racer. Fri-flytande har jag inte provat, men det kanske vore skönt? Man kan ställa till med en del konstiga problem om inte cleatsen sitter rätt, har provat.

/Per Eric

SPD

Köp en kombipedal med SPD på ena sidan och vanlig på andra sidan. Det finns både "pirater" och Shimano jag har kört med VP:s är inne på andra paret. Tredje paret blir Shimanos. Shimanos "racerpedal" för SPD klossar har jag på min racer och är mycket nöjd.

Pris för dessa nämnda pedaler är mellan 500 och 600 SEK.

Men egentligen, varför skaffa dubbelsidiga pedlar när jag kan få "the real deal" som förmodligen håller en något bättre kvallitet? Har inget behov av dubbelsidiga, då det är en renrakad racer som jag bara tar ut för träning...

Har nästan bestämt mig för SPD-SL nu..

SL-pedalen är en suverän racerpedal. Stabila och lätta att komma i/ur. Tror även 105-versionen du nämner är helt ok. Själv har jag Ultegravarianten.

SPD-SL

Skulle tillägga att de även är bra att gå i, så bra det nu kan vara med racerskor. Äntligen har Shimano gjort en racerpedal i klass med Look. SL-pedalen är kompatibel med Lookförberedda skor. Jag bytte från gamla SPD-R till SPD-SL och det var en klar förbättring.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg