Pedalavstånd

Sedan jag köpte ny cykel har jag haft problem med knäna. Får det efter bara någon mil och det går inte över. Har justerar och trixat med sadel och med vinkeln på klossarna men ingenting har hjälpt. Provade att cykla utan klossar och då "ville" fötterna utåt på pedalerna. Fick inte ont i knäna när jag gjorde detta experiment.
Nu misstänker jag att det är själva avståndet mellan pedalerna som är för smalt. Jag jämförde med min cykla-till-jobbet-cykel. På den är avståndet 15,5 cm från ramens mitt till pedalens mitt. På min racer endast 13,5.

Hur kan jag åtgärda det här? Byta vevaxlar? Speciella klossar? Byta pedaler.

Jag har Shimano Ultegra-vexparti och sdp-pedaler.

Intressant dilemma.

på marginalen kan man justera klossarna under skon i sidled men vinkeln på klossen kanske har större betydelse? Det finns ju många andra parametrar. T ex skulle jag kanske flytta sadeln framåt eller bakåt för att få knäna att hamna annorlunda i förhållande till vevaxeln. Klossar som tillåter spel avseende fotens vinkling i pedalerna torde vara mindre straffande för knäna. Sadelhöjden kanske också kan påverka.

Längre vevaxel påverkar förstås detta men nackdelen blir att kedjelinjen blir sämre.

Thure

Lvg-klossar och pedaler har väll för det mesta större möjlighet att justeras i sidled än de flesta mtbpedaler. Det finns ju även en del variation i hur långa pedalerna är. exempelvis har speedplay olika långa pedalaxlar på olika modeller har jag för mig.

Ta det lugnt

Får du ont så beror det troligen på att rörelsen är ny. DVS du sitter annorlunda mot vad du gjorde innan. Om du ställt in klossarna på skorna "normalt" så handlar det bara om att du sakta men säkert får "köra in" dena knän så att de vänjer sig. Precis som att gå in nya vandringskängor helt enkelt.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg