Peak Performance byter logga

Fattade faktiskt aldrig det där med ett svenskt företag som har/hade en indian i loggan. Borde man inte haft, tja, en same istället? ;)

Eller en räv? Visst ja, det var ju upptaget, Uggla dâ? Nähä.

Men, har verkligen Peak Performance nâgot i sitt sortiment som är av intresse vid "riktigt" uteliv, bortanför Stureplan och after ski?
Dyrare än de flesta, men inte bättre än nâgon annan är min uppfattning.

Indianen har väl varit borta länge? "P" har använts de senaste åren. Peak's satsning på storstaden påbörjades väl för några år sedan med bl.a. stor butik vid Stureplan?

Utan att veta säkert, påstår jag att indianen försvann redan innan 2000. Peak's seriösa satsning på skidkläder varade bara några år innan de gick över till ett bredare sortiment.

Tycker att de gamla Peak kläderna kändes unika, medan de nya känns mer som H&M. Har fortfarande kvar min gamla ullskjorta från -88. Den andas fortfarande urPeak.

Vilken röra,
jag asocierade inte Peak Performance med den där snirkliga loggan eller med nàn indian, utan med den som sitter pà deras kläder, vilket ju ser helt annorlunda ut.

Vilken röra,
jag asocierade inte Peak Performance med den där snirkliga loggan eller med nàn indian, utan med den som sitter pà deras kläder, vilket ju ser helt annorlunda ut.

Ja, indianen (hade de inte en fjäder ett tag också?) känns ju rätt långt borta. Här är den som känns igen mest:
logo_peak-performance.png

Men samtidigt verkar ju företagslogotypen vara denna:
Logo.do;jsessionid=5657C13BD04CC90137EF9AFD36079868

Med andra ord helt klart dags för en översyn av varumärket i allmänhet och den grafiska profilen (eller visuella identiteten som det ibland heter nuförtiden) i synnerhet. Bara en sån sak att man själva och kunderna säger "Peak" är ju ett varningstecken när man faktiskt inte heter "Peak".

Indianen har funnits med i alla fall på jackornas "nacklapp" (den på insidan i nacken) till ganska nyligen, om inte fortfarande.
På utsidan av jackan har indianen inte varit synlig på länge.

Mina första Peak-byxor har en indian ovanför knät, dessa är från 1987.
Mina två andra par byxor är från senare, typ -90 -92 något sådan och även där är det en indian ovan knät. Jackorna från samma tid har också indianer utanpå.

Fjädrarna med färgade toppar, en grön och en röd, användes gärna på skjortor och tröjor, innan "P:et" kom in i matchen.

Indianloggan känns ganska stulen från NFL-laget Washinton Redskins dock... vet inte om det har påverkat under resans gång...

/Rob

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg