Peak Lenin

Hej
Någon som har varit på alt. funderar på att åka till Peak Lenin? Tar tacksamt emot tips och råd. Vi är två killar som funderar på att sticka dit i sommar.... kanske ngn mer är intresserad.
//Fredrik

Pilgrim

Ska iväg till Elbrus nu i sommar den 10-24 juni. Har haft planer på Peak Lenin pga det låga priset och läget. Kolla med Pilgri Tours på http://www.pilgrim-tours.com. Vi tänker använda dem för tillstånd osv....

Ska bli kul att följa er!

Kör hårt killar!

/mighty m

Hänger gärna med

Det är alltså fler som vill till Peak Lenin.

Jag och en kompis har också intresse av att åka dit och har också kollat med Pilgrim tours. Vi har också kollat med de svenska myndigheterna och Peak Lenin ligger inte i ett område som är bra för utlänningar att vistas i pga laglöshet. Det krävs tydligen även en viss budget för mutor.
Pga detta är vi för tillfället lite tveksamma till att åka men blir vi fler så kanske vi vill med.

Vi har en del erfarenhet av alpina turer men saknar den lite mer avancerade utrustningen, någon som vet om det går att hyra någonstans? (sovsäck för -40 stormtåligt tält, dunbyxor...)

Hyra utrustning

Jag vet att Pilgrim har utrustning att hyra ut. Prova att skicka ett mail till dem och fråga. Det funkar utmärkt på engelska och de är bra att ha att göra med!

Lycka till!

Hej
Kul att det finns fler som är intresserad. Håller med om att Pilgrim Tours är proffsiga och bra när det gäller tillstånd och transporter till basläger. Vi använde oss av dom när vi var på Elbrus.
Laglösheten låter helt klart otäckt men tror du inte att det funkar om man tar hjälp av exempelvis Pilgrim Tours, låter dom ta en från flygplatsen till baslägret helt enkelt och hoppas på att de vet hur man hanterar ev. situationer som kan uppstå på vägen dit?
//Fredrik Spärlin

Jag är intresserad av Peak Lenin i sommar! Har ännu inte hittat någon att åka med dock. När jag kollade med Top Asia för någon månad sedan menade dom att det var ganska säkert.

Hur långt har ni kommit i planering och förberedelser för övrigt? Skulle ni vara intresserade av att ha med ytterligare en klättrare?

//Tomas

Också intresserad

Även jag är intresserad. Har varit uppe på 6000 m tre gånger tidigare. Finns det plats och intresse av en till klättrare?

kompass_ol@hotmail.com

Kan man få ex.vis pilgrim tours till att garantera en viss säkerhet kan det vara väldigt intressant. Vi vill inte bli sittande i Osh pga att vi inte har pengar till mutor. Det kanske funkar bättre i en grupp? Att kunna ryska borde underlätta?

Helt klart låter det intressant om vi blir en grupp.

Utrustning

Hej,

Den utrustning ni behöver är jättebillig att
köpa i Ryssland och jag förmodar att ni behöver
byta plan i Moskva eller St:petersburg.

Om ni vill ha hjälp med var man köper
prylar, vad dom kostar osv mejla mig
då på selen.stefan@home.se så ska jag
se vad jag kan gräva fram. som ex kan
jag säga att en -40 dunsovsäck kostar
ca 1850 kronor.
Lycka till
Stefan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg